virus på iphone ?
Såg dessa varningar nyss, aldrig fått eller sett något liknande under alla mina iphone-år så blir lite skeptisk om det är lureri att jag ”har” virus och de vill ha klick ? 🤔
Vet att det är fake om det kommer medan man surfar, men hittade detta genom vänster-swipe i menyn, därför jag inte avfärdar det helt! 😬
Det står att min webbläsare är infekterad, och att jag ska ”uppdatera mitt virusskydd” ? trodde sånt skötte sig själv i telefonen på Iphone🤭? såg det dock
Bifogar bilder ,
Åtgärder jag gjort är:
*rensat cookies och webbplats data
*kollat att alla appar är ”mina”
*bytt lösen på fb samt mail
*gjort en hard reset
(iphone är och var uppdaterad)
Var också lite brydd varför det som första bokstäver i adressen på bild nr 2 var ”Tablenite.com” och inte typ apple’s adress?
Tacksam för hjälp 🤭😬
Medarbetare på Chihuahua
- Redigerat 2021-07-13 23:35 av sophiemadeleine
Bilderna visar en sajt i Safari som försöker få dig att tro att du har virus. En webbsida kan inte avgöra det.
Ser ut som du aktivt tryckt på något och sedan godkänt att lägga till i en Kalender.
Kanske har du börjar prenumerera på en kalender. I botten av Kalender-appen finns ett val för att se alla kalendrar. Ta bort dom du inte känner igen.
Mvh // Johan
#2: åh men tack snälla!! 🙏🏻
känner mig lite puckad just nu haha men då behöver jag inte oroa mig att det verkligen är något knas i systemet? 😄😃
Visste inte att jag lagt något i någon kalender, men tydligen hette det ”events” 😅 raderat nu:)!
såg ju så trovärdigt ut när det kom upp på det sättet , men med lite eftertanke förstår jag att det inte borde fungera så om man får virus på riktigt 🤣
aja, får se det positivt att jag bytt lite lösenord, det är väl alltid bra 😂
Medarbetare på Chihuahua
#3: Dom vet hur dom ska utnyttja rädsla och okunskap. iPhone är generellt mycket svår att få virus på. Det finns några exempel på när man faktiskt lyckats, men jämfört med t ex Windows är det väldigt väldigt sällan.
Och dom flesta problem man får har man orsakat själv genom att installera något som en illvillig sajt ber dig att installera. Det blir synonymt med att en tjuv kommer fram till dig och ber dig om nycklarna till ditt hus för att dom minsann vet att det brinner där och ska hjälpa dig släcka…
Mvh // Johan
Ett av mina favorit-exempel på detta var på Windows 95-tiden. Då cirkulerade ett mail där det stod att man fått virus och att man skulle gå in i Windows-katalogen och ta bort en fil som hade en ikon med en nallebjörn på.
Problemet var bara att den filen behövdes för att kunna starta datorn över huvud taget.
Idag går det inte att ta bort liknande viktiga filer. Även om du försöker kommer Windows och macOS lägga tillbaka den igen.
Mvh // Johan
#1: FICK OCKSÅ SÅ!!!!!! Fick så när jag var inne på en veterinär webbplats
#0: Stäng Safari-fliken när det blir så. Det brukar vara enklare än att försöka backa för att komma bort från sidan.