iPhone iFokus

iPhone

Etiketter: apparfrågor-och-problemlösning
Läst 1208 ggr
Niklas
0

Hur sparar du hemliga uppgifter i iPhone och iPad?

Jag använder iCloud Nyckelring för lösenord och kontokort. Det funkar mycket bra.

Däremot har jag inget bra sätt att förvara andra känsliga uppgifter, exempelvis portkoder, kontonummer, licensnycklar och annat. Jag vill att uppgifterna ska krypteras, synkas mellan alla mina Apple-prylar och använda Face ID eller Touch ID för åtkomst.

I Anteckningar går det att lösenordsskydda enskilda dokument och de synkas mellan enheterna, men den använder inte Touch ID eller Face ID.

Hur sparar ni era hemlisar i iOS och iPadOS? 🙂

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

johan
1

1Password tycker jag är väldigt bra. Saker jag uppskattar:

• Fungerar på många plattformar (Mac, iOS, Windows, Android, etc)
  • Bra integration med browsers
  • Mycket bra stöd för 2FA, utan att koderna är knutna till en enhet
  • Bra stöd för att generera unika lösenord i olika format, som helt slumpartade eller lätta att komma ihåg
  • Lagrar många typer av känsliga uppgifter, t ex inloggningar, kreditkort, filer, anteckningar, wifi routers
  • Kontrollerar om ditt konto eller lösenord finns i kända läckor
  • Kontrollerar om vart du återanvänder lösenord
  • Familje-plan där du kan dela valv med andra i familjen

Enda nackdelen som jag kan se är väl att det kostar pengar, men med tanke på hur mycket nytta jag har av det är det förmodligen den tjänst jag fått mest värde för pengarna av.

1Password har också stöd för att användas i företag och kan till och med koppla hemligheter till Cloud Hosting-tjänster.

Mvh // Johan

A password manager, digital vault, form filler and secure digital wallet. 1Password remembers all your passwords for you to help keep account information safe.
Niklas
0

Jag använde 1Password från det att det först lanserades och många år efter det. Det var det mest användarvänliga och säkra systemet med precis de funktioner jag behövde.

Sen började de lägga till fler funktioner, anpassa det för användning inom familjer och företag och gjorde delar av funktionerna till prenumerationstjänster.

Någonstans på vägen tyckte jag det blev för krångligt för mina behov. Dessutom var det otydligt vad som kostade pengar och vid ett tillfälle upplevde jag att de lurade mig att använda en funktion som jag inte förstod egentligen kostade pengar och plötsligt stängde de mig ute från den.

Jag saknar en superenkel app som använder den inbyggda säkerheten i iOS för att skydda ostrukturerade hemlisar. En rubrik som talar om vad det är och ett fritextfält som sväljer vad som helst. Skyddat med Face ID och synkat. 😃

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

johan
0

#2: Ja, jag uppskattade väl på sätt och vis det bättre när det var en vanlig betal-app istället för prenumeration. Men jag tycker priset är överkomligt och jag uppskattar att det hela tiden kommer uppdateringar, istället för att behöva bestämma om jag ska köpa en uppgradering eller inte.

Mvh // Johan