Vad avgör vilka appar man kan ladda ner var?
Har en fråga om appar.
Just nu kör jag en telefon utan simkort och bara via Wi-Fi.
Jag har försökt att ladda ner en app men då står det något att jag inte kan göra det från landet x.
Detsamma händer när jag försöker i annat land men via wi-fi.
Så vad avgörs vilka appar jag kan ladda ner?
Om jag köper ett simkort från ett annat land kommer det att fungera då?
Kan man t ex se motsvarande SVTplay dvs landTplay om jag köper kortet i land?
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
- Redigerat 2022-04-23 16:16 av Pyttelite
Skulle säga att det kan vara två faktorer:
- Landet din IP-adress kommer från
- Landet ditt kreditkort hör till
Du kan t ex inte köpa en film från amerikanska iTunes eller Amazon även om du använder VPN och låtsas vara i USA.
Däremot kan du titta på SVT Play med VPN och anslutning till Sverige.
Så det är nog svårt att ge ett svar som alltid fungerar, men något av dessa alternativ skulle jag påstå stämmer i dom allra allra flesta fall.
Vissa blockerar dock tillgång helt om dom känner igen IP från VPN.
Mvh // Johan
#1: Tack för analysen!
Nu skriver jag säkert korkade frågor - jag kombinerade ju två frågor. Den ena handlade om APP och den andra handlade om tillgång till t ex SVTPlay.
Jag förstår om du inte kan svara exakt utan vad som är troligt eller antaganden.
IP adressen kommer väl från det nätverk jag är uppkopplad på?
APPen jag försöker ladda ner är gratis och handlar om styrning av energiförbrukning - läser den ändå av kreditkortet?
Jag är ringrostig i VPN-träsket, men för att skapa ett landsoberoende VPN måste jag köpa till ngt som är kopplat till enhet eller är det ngt som kopplas till abonnemanget?
Eftersom jag inte har något SIM-kort på min surfa-hemmatelefon "borde" jag kunna köpa ett simkort i det land jag är i och surfa på det landets motsvarande SVTPlay men troligen inte SVTPlay från Sverige?
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
- Redigerat 2022-04-23 22:29 av Pyttelite
Ja ditt bredband har en IP-adress som det fått från din bredbandsleverantör. Dessa går att grovt koppla till en plats, tänk typ i stil med en stad och land.
(Vid misstanke om brott kan bredbandsleverantör lämna ut uppgift om exakt abonnent)
SVT Play kommer låta dig titta på visst innehåll var du än är, medan visst innehåll endast är tillgängligt i Sverige.
Ett svenskt sim-kort kommer inte hjälpa om du faktiskt är utomlands.
Appar kan göras tillgängliga endast i vissa regioner av utvecklaren. Men det är rätt ovanligt tycker jag. Och du borde inte ens se den i butiken om den inte är tillgänglig.
Låter skumt att det spärras för en gratis app.
Sim-kort kanske hjälper. Du kan ju ändå surfa via wifi och slippa avgifter för mobildata.
Vilken app är det?
Mvh // Johan