iPhone iFokus

iPhone

Etiketterfrågor-och-problemlösningvarningar
Läst 57 ggr
Huygens
0

iPhone spionerar avstängd med BLE

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Rob Braxman menar att iPhone spionerar på oss även när den är avstängd genom att skicka signaler genom BLE, som är ett slags mobilsignaler vi inte vet om. Den teknisk intresserade kan troligen få ut mer av videon.

Det rör sej enligt Braxman om ett intrång på privatlivet som vi knappast väntat oss.

Niklas
1

Nu vrider du på sanningen igen. iPhone spionerar inte. Bluetooth Low Energy är en teknik som finns bland annat i de senaste iPhone-modellerna. Om Apple bestämde sig för det skulle de kunna använda det för att spionera på sina användare. Det är inte samma sak som att iPhone spionerar, eller ens att Apple spionerar. Tekniken kan möjliggöra det. Det är en annan sak.

Jag hoppas att vi kommer att få se kommunikations-appar som använder BLE för att kommunicera med varandra utan mobilnät och internet, exempelvis under katastrofer eller tillfälliga störningar. Tänk er till exempel krig och naturkatastrofer och nyttan av att kunna kommunicera utan mobilnätverk och internet.

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Huygens
0

Men om du aldrig kan stänga av BLE och inte ta ur batteriet, stämmer inte det till eftertanke?

Niklas
0

#2: Nej. Jag vet hur tekniken fungerar och att den kan missbrukas. En penna kan vara livsfarlig på oräkneliga vis. Det betyder inte att jag undviker dem. Det finns vissa sammanhang där pennor inte är så dumma.

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

johan
1

#2: Du kan stänga av Bluetooth på en iPhone även när den är igång. Min bil använder BLE i telefonen som bilnyckel. Stänger jag av Bluetooth kommer jag inte in i bilen och kan inte starta bilen.

Är min mobil avstängd eller har slut på batteri kommer jag inte in i bilen.

Räckvidden på BLE är några meter i absolut bästa fall, men mer vanligt mycket kortare än så. Ibland så kort räckvidd att om jag har telefonen i bakfickan och står vid bilen kan jag inte öppna den. Då behöver jag ta fram telefonen framför kroppen för att signalen ska nå fram.

I det sammanhanget kan jag göra mer skada med min BLE-kapabla telefon genom att kasta den i ansiktet på någon än tekniken i sig kan.

Men om du tror att man bygger Skynet 2.0 med den tekniken så får du väl tro det. Men som vanligt är dina vanföreställningar inte kopplade till verkligheten.

Mvh // Johan