EU tvingar iPhone att använda USB-C
Nu är beslutet taget att från hösten 2024 måste alla mobiltelefoner använda USB-C för laddning för att minska elektroniskt skräp.
Jag är visserligen mycket stort fan av just USB-C, men sådana här regler skrämmer mig då tekniken rör sig mycket fortare än politikerna. Tänk om vi haft haft tvingande lagar att fortfarande använda USB-A och micro-usb. Då hade vi haft långsammare överföringar, långsammare laddning och fortfarande varit fast i att ständigt sätta kontakten åt fel håll.
Mvh // Johan
- Redigerat 2022-06-07 16:20 av johan
Håller med även om jag tycker att standardisering är bra.
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
Ja. Och just USB-C har visat prov på att man kan uppdatera och utveckla tekniken och behålla kontakten och ha bakåtkompatibilitet. Thunderbolt 4 är t ex egentligen bättre än USB-C, men det när på omöjligt att veta när man använder det ena eller andra. Man märker det mest när USB-C-kabeln är för sopig för att köra Thunderbolt.
Jag älskar att jag så enkelt kan växla mellan Mac och PC och bara ha en enda kabel. Ström går till skärmen, från skärmen kör jag Thunderbolt 4 som överför ström, bild, ljud, USB.
Skrivbordet blir så rent och fint. Att kunna ladda dator, iPad, iPhone, hörlurar och vad man behöver med samma sladd och samma Laddare blir så skönt.

Mvh // Johan
Ser overkligt ut - förstår att du är nöjd!
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
Logitechs tangentbord och mus har tre bluetooth-mottagare också, så även det är samma för flera datorer.
Så jag gillar också standarder. :)
Mvh // Johan
Ser att vi har samma sorts tangentbord och mus :) Vad är det för underlägg du har, jag har sökt något liknande men inte hittat något jag gillar.
mvh Martin
#5: Satechi Deskmat. Över förväntan bekvämt faktiskt. Har aldrig riktigt gillat musmattor och sånt, men i och med att denna är så stor är det bekvämt och det blir mycket tystare när man använder musen.
Mvh // Johan
#0: Jag tycker att de standardiseringskonsortier som finns borde få ta fram gemensamma standarder i stället för att okunniga politiker ska göra det.
I och med att politikerna har börjat med att fatta det här beslutet har de tagit på sig ansvaret för att utse framtida standarder också. Jag ser inte hur de ska kunna göra det. Därför kommer teknik-företagen att kringgå det med adaptrar och annat.