iPad, vad tycker du?
Igår presenterade Apple sin iPad. Här finns en presentation:
Titta på filmen. Vad tycker du?
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Här är Steve Jobs presentation av Apple iPad:
Del 2.
Del 3.
Och del 4 (sista).

Nja säger väl jag. Så vitt jag förstått det så klarar den inte av multitasking, dvs du kan inte läsa en bok och lyssna på musik samtidigt. Eller ha msn uppe samtidigt som du gör något annat. I allafall om jag förstått saken rätt. Sedan är ju ett av deras främsta säljargument att den ska fungera som läsplatta. Men de har ju missat hela vitsen med en läsplatta, den att den ska vara skön att läsa på, dvs inte bakgrundsbelyst. Så jag är skeptisk.

#5 Jo just musik kommer att fungera, dvs du kan kora iPod i bakgrunden precis som du kan gora pa iPhone.
Jag tror att den kommer att doda Sony eReader, Amazon Kindle och Barnes and Nobels Nook. Mycket pga att den ar prisatt samma som dessa, forutom det sa ar det mer som en dator iom att det finns ordbehandlare och kalkyl program, epost osv osv.
---
Ja, jag skulle kunna tänka mig att köpa den (men är ju student så ekonomin räcker inte till för tillfället… Men det är en annan sak!).
Men visst fungerade inte Flash?

#6 Ah…ok…men multitaskingen gäller just bara musik? Men att jämföra den med tex Kindle är väl lite fel, att läsa en bok på Kindle är ju en helt annan läsupplevelse än på en traditionell skärm.
Och man slutar aldrig över att imponeras över Apples PR-maskineri! Även om deras produkter inte alltid är de bästa så får de alltid grymt med utrymme i media.

#8 precis som for iPhone sa finns det bakgrundstradar for iPod och telefoni. Detta ar egentligen inte hela sanningen, alla applikationer kor i sina processer, men ar prioriterade mycket lagre, dessutom sa kan OS X suspendera dem ifall det skulle behovas tills dessa att dessa switchas i forgrunden igen.
---
Verkar ju vara den ultimata leksaken efter iPod Touchen! Skulle helt klart kunna tänka mig att äga en sådan, priset är accebtabelt och den verkar vara duktigt praktisk i många fall. Stor ja men allt den kan rymma är helt utan motargument enligt mig. Sen måste man ju också minnas att det de visar är bara Version 1, den kommer hela tiden att utvecklas och uppfylla många flera krav hos användarna och bli bättre med tiden, titta bara på iPonen 3Gs, den är ju markant mer utvecklad och praktiskt i mångas ögon än vanliga iPhone 3G.
Maggan, mgfotografi.webb.se
Medarbetare på Hästfoto.
Jag har länge velat köpa en Kindle, men detta blir ju en betydligt roligare pryl även om den också blir dyrare.
Det stör mig dock att Steve Jobs kan låta som Apple kommit på något revolutionerande med att den kan spela musik och visa bilder.
För mig hade det varit ohyggligt mycket intressant om den kunde spela musik och visa bilder och film som låg lagrad på en annan dator. Jag ser nästan iPad som en über-fjärrkontroll. Jag vill kunna ligga i sängen och titta på film som ligger på datorn i vardagsrummet, eller visa bilder som ligger på min laptop.
iPad blir mest som en skärm mot omvärlden, men de viktiga filerna ligger någon annanstans.
Apple borde överlag anpassa sig lite mer efter underhållningsstandarder som finns och låta både iTunes, iPhone, iPad och iPod ha DLNA-stöd. MacBooks har ju inte ens HDMI-stöd.
Men trots att jag kan låta kritisk så kommer jag vilja ha en iPad. Jag ser det som prylarnas pryl, men det är så mycket självklara saker som saknas på den.
För mig blir de viktigaste tillämpningarna eBooks, surf och kunna titta på film. Men i sann Apple-anda kan man väl ana att man inte kan se på film om de inte först att konverterade till exakt rätt iPad-format. Att slänga över en divx i godtycklig bredd och höjd lär knappast gå.
Lyckligtvis finns ju apps för att kunna streama över nätverket. Men som sagt, synd att Apple ska vara så jäkla inlåsta och idiotförklarande ibland.
Mvh // Johan

Jo det stör mig också att de uppför sig som att de uppfunnit något revolutionerande. Men än mer stör det mig att media ofta dansar efter deras pipa…
Har en Archos läs/surf-platta…och den är grym…rent tekniskt så är den bättre än iPad…däremot är det nog så att iPadens gränssnitt är läckrare.

Jag ar inte beredd om att halla med om att de gjort nagot revolutionerande. Det stora problemet med slates har ju varit att ingen nagonsin har skrivit nagra appar for dem. Precis som de flesta smarta telefoner har varit tekniska underverk sa finns det for iPhone 240.000 applikationer, den telefon med nast storst applilations bibliotek RIMs Blackberry 13.000 applikationer.. hur manga applikationer har Nokia, 3-4.000?
Det ar nog dar det revolutioneande ligger, precis som for iPhone, som i sig ar en (tekniskt) revolutionerande pryl.
Och att man inte kan titta pa en film lagrad i annan dator ar inte sann, det gar visst (via Bonjour och iTunes). ;)
---
Fungerar det även på iPhone?
Mvh // Johan

---
Frågar igen - visst var det så att Flash inte fungerade? Eller har jag missuppfattat det helt? :)
Det stämmer. Flash fungerar inte.
Notera - den fungerar inte på över 3000 m höjd! Så det är ingen sak man tar med sig till alpstugan på fjället.
Simplify kan väl inte streama film?
Mvh // Johan

hur mkt kostar den..? missade det! den verkar grym och jag kan heelt klart tänka mig en sådan :)
#20: Jag vet inte om de svenska priserna är klara. I USA kommer den billigaste att kosta omkring motsvarande 3700 kronor.

Känns ju lite sisådär att betala 13$ för en EBook
Jag ska köpa en :)
Priserna kommer antagligen att vara som andra apple-produkter…dvs att de kommer kosta motsvarande i euro som i dollar. 499 dollar i USA blir 499 euro i europa. Detta på grund av att bl a moms tillkommer.
Så 4995:- för den billigaste och 8495:- för den dyraste blir min gissning….hoppas bara att min gissning är fel och att den kommer att bli billigare.
Däremot kommer jag nog inte att köpa 3G-varianten. Detta på grund av att den endast är TRE än så länge som visat intresse för att tillhandahålla det nya Micro-simkortet som krävs för iPad. Ingen operatör, i dagsläget, har ett sådant simkort i sitt utbud.

#19 http://www.simplifymedia.com/iphonemusic.html
Forhoppningsvis biir kanske den batsa bedriften av iPhone, iPad & iPod att flash forsvinner. Jag skulle kunna kopa en iPad bara for att visa hur mycket jag ogillar flash.
Det var faktist ratt sa roligt nar Jobs visade sidor som hade "flash-hal" i sig.
---