Ny iPhoneanvändare
Hej! Jag har precis beställt en iphone 3gs och får hem den nu i veckan. Det är min första och jag har inte speciellt mkt erfarenhet av den, så skulle vilja ställa ett par frågor..
1. Är det bara applikationerna som du hämtar i din telefon som är gratis?
2. Finns det fler applikationer överhuvudtaget utanför telefonen? Kan du tex ladda ner från internet?
3. Om en applikation kostar betalar du enbart för själva applikationen eller betalar du när den används?
Mina frågor än så länge!
Tacksam för svar!
1. Gå in på App Store via telefonen. Där står det vid varje program vilka som det kostar att köpa respektive vilka som du kan hämta gratis.
2. Ja, via App Store kan du hämta omkring 140000 applikationer.
3. Det är olika. De flesta kostar det bara att köpa, men inte att använda, men det beror också på vad du har för mobilabonnemang.

okej, tack för svar!
jag har 3 pott hos 3 :) Vet du om dom har frisurf-erbjudanden?
Ingen aning faktiskt. Ring och fråga för säkerhets skull.
1. Är det bara applikationerna som du hämtar i din telefon som är gratis?
Svar: Nej, de finns att hämta ifrån iTunes också.
2. Finns det fler applikationer överhuvudtaget utanför telefonen? Kan du tex ladda ner från internet?
Svar: Om du menar att du från en hemsida skulle kunna ladda ner ett program som någon gjort och installera på din iPhone så Nej, om du inte har jailbreakat din telefon. De enda sätten att ladda ner och installera program är från iPhonen eller från iTunes
Däremot kan du köra webb apps direkt från internet i din iPhone…men de installeras inte på telefonen…de körs direkt från internet. http://www.apple.com/webapps/
3. Om en applikation kostar betalar du enbart för själva applikationen eller betalar du när den används?
Svar: Om applikationen kräver internetåtkomst så är det din mobiloperatör som tar betalt som vilken annan internetåtkomst som helst. Du betalar inget till Apple eller tillverkaren av programmet. De flesta applikationerna kräver ingen internetåtkomst.