iPhone iFokus

iPhone

Etikettnyheter
Läst 2463 ggr
Niklas
0

iPhone OS 4 - när och vad?

Det ryktas att Apple ska släppa Version 4 av operativsystemet till iPhone i slutet av mars. Business Insider har gjort en lista med 15 saker de tycker måste komma i eller i samband med det.

Här är listan:

1. Bakgrundshantering av tredjepartsapplikationer.

2. Musik-API så att musik kan spela i bakgrunden.

3. iBooks och iBookstore.

4. Ett mobilannonssystem.

5. En uppdatering av push-notifieringar.

6. En bättre låsskärm med exempelvis kalender och nyinkomna meddelanden.

7. Möjlighet att skicka SMS och MMS från applikationer.

8. En gemensam inkorg för alla dina e-postkonton.

9. Bättre kontroll över kameran för tredjeparts-applikationer. Bland annat för "augmented reality"-saker.

10. Trådlös synkning av iTunes.

11. Förbättringar i hur köp i App Store hanteras från tredjeparts-applikationer.

12. Möjlighet för program att kommunicera med varandra.

13. Möjlighet att söka inom applikationer med Spotlight (iPhones inbyggda sökfunktion).

14. Förbättringar av App Store.

15. Stöd för mer än ett Microsoft Exchange-konto.

Är det något av det här du vill ha? Vill du ha något annat?

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

FredrikN
0

Hade gärna sett en telefonlista där inkommande och utgående samtal markerades olika.

Niklas
0

Det gör de väl? De utgående har en liten telefonlur med pil från.

Niklas
0

Nu går det många rykten som säger att det faktiskt blir möjligt att köra tredjepartsprogram i bakgunden ("multitasking") i iPhone OS 4.

johan
0

Håller med om flera punkter på listan. Här är min topp-önskelista:

• Multitasking, åtminstone för vissa kategorier av apps, t ex musikapps.
  • Universell bakåt-knapp. Hänger lite ihop med multitasking, men om jag t ex läser ett mail och klickar på en länk som öppnar Safari, vill jag direkt kunna gå tillbaka till mailet när jag stänger webbsidan.
  • Bättre hemskärm. Tycker Windows Mobile är bättre här just att man ser en sammanfattning över valda delar, t ex sms, mail, kalender och uppgifter.
  • Att bilder tagna med kameran automatiskt synkas till datorn när man synkar iTunes.
  • Fler touch-events i Safari, t ex för att kunna göra webbapps som kan hantera att man skakar telefonen.
  • Kunna ladda upp filer via Safari i telefonen.
  • Komma åt fler inbyggda saker via safari, t ex kameran och kompassen så att man kan bygga mer app-liknande webbtjänster och därmed inte behöva trassla med AppStore-godkännande, ha en mac för utveckling, betala för utvecklarprogram, etc, etc.
  • Fler Exchange-konton vore grymt
  • En inbox för alla mailkonton
  • Synkning av podcasts utan att behöva gå via iTunes, dvs. att nya avsnitt automatiskt laddas ned.
  • Streama musik och film från iTunes till telefonen
  • Streama musik från telefonen till AirPort-högtalare
  • Kunna bestämma mellan vilka tider och dagar som Push för mail ska användas. Dagtid vill jag att mail hämtas automatiskt, men på nätterna när man sover vill jag inte bli störd.
  • Bättre sök av SMS. Windows Mobile var grym på sökning av kontakter, SMS och mail.
  • Synka uppgifter via Exchange
  • Stöd för flera kalendrar

Mvh // Johan

Lumac
0

#4 Stöd för flera kalendrar finns väl redan? Jag lyckades få två stycken av misstag, en som hetter Kalender och en som hette Calender, när jag synkade med en dator. Jag hade inte båda särskilt lång stund men har för mig att det gick att se en åt gången eller båda samtidigt.

Niklas
0

Enligt skvallret kommer multitasking i OS 4.

#4: Det där med universell bakåtknappt låter smart. Jag har upplevt problemet. Möjlighet att ladda upp filer via Safari vore också välkommet.