10 områden Nexus One slår iPhone
På bloggen The Apple Core har Jason O'Grady och David Morgenstern gjort en lista med tio saker som Nexus One Android klarar bättre än iPhone (OS 3). Här är en förkortad Version (där jag tog bort en som de senare strök):
* Google Voice. Det finns många smarta funktioner i det som vore bra attt ha i iPhone.
* Google Maps-navigator. Den anses av många vara minst lika bra som navigatorer andra tar betalt för.
* Voice text, röstigenkänning. Du kan använda telefonen utan att skriva på tangentbordet. Prata så skriver den.
* Statusrad/notifieringar. De tycker att statusraden i Nexus One är mer "Apple-lik" och smart än iPhones.
* Widgets/bättre hemskärm: Vidgets är små program som man kan lägga på hemskärmen och som utför enklare funktioner. Nexus One har dem, iPhone inte.
* Bakgrundskörning av program/multitasking. I Nexus One är det möjligt att köra ett program i bakgrunden samtidigt som du använder ett annat. I iPhone går det bara med enstaka av standardprogrammen.
* Kombinerad inkorg. I Nexus One är det möjligt att använda flera e-postkonton utan att behöva byta mellan dem för att läsa.
* Möjlighet att Synka utan kabel. I Nexus One är det möjligt utan att betala extra för det.
* Fantastiska gratisprogram. Jag tycker att det finns till iPhone också. Å andra sidan har jag inte använt Nexus One så jag har inget att jämföra med.
Det återstår att se vilka av dessa Apple hanterar i iPhone OS 4.

När kommer OS 4 förresten? i samband med 4G'n eller?
Jag har läst en hel del rykten om att det kan komma i juni. Det finns inga officiella uppgifter från Apple.
Den eventuella kostnaden känner jag inte till. Uppgraderingen är jag övertygad att du kommer att göra som vanligt, det vill säga via iTunes.