iPhone OS 4 får multitasking
Apple har just meddelat det på sin förhandsvisning för utvecklare. Utvecklarna kommer att kunna använda data från kalendern och flera andra av Apples egna program.
Multitaskingen kommer att bli en docka med öppna program som man kan välja mellan. Ungefär som en del hade gissat.
Utvecklare kommer att få tillgång till 1500 nya API:er.

När släpps den då? några upg om det?
I sommar, troligen juni.
5 gånger digital zoom, stavningskontroll, bluetooth-tangentbord, peka för att fokusera vid videofilmning och möjlighet att skapa spellistor är några nya saker.
Program som Skype kommer att kunna ta emot samtal även om det inte är igång.
Det blir möjligt att gruppera program i mappar, exempelvis för spel, fotoprogram och musikprogram.
Apple lanserar iAf, ett mobilannonssystem i iPhone.
iAd skulle det stå.
iBooks kommer till iPhone.
iPhone får så kallad "unified inbox", möjlighet att samla flera e-postkonton på samma ställe. Mycket efterlängtat av många.

Låter riktigt vasst måste jag säga! Har de nämnt något om hastigheten, rsponsen mm?
Utvecklarna får 60 % av annonsintäkterna i program.
Program kommer att kunna meddela när de är färdiga med en uppgift, exempelvis att ladda upp en bild.
iPhone 3GS och tredje generationen iPod Touch kommer att kunna köra i stort sett allt. 3G och tidigare iPod kan köra mycket.
Det blir över 100 nya funktioner för oss användare.

Kommer den kosta ngt?
Jag tror inte det, men det är ingenting jag vet.
Enligt uppgift gäller det fortfarande att iPad lanseras nationellt i slutet av april. Om det även gäller Sverige vet jag inte säkert.
Apple har satt upp en sida med förhandsvisning av iPhone OS 4:
Det kommer ett spelcenter med socialt nätverk för spelare i iPhone och iPad.