Vad är en digital tidning värd?
Svenska Dagbladet tar 28 kronor för lösnummer av sin digitala tidning till iPhone/iPad. News Corps kommande iPad-tidning, The Daily, ska kosta 0,99 USD per vecka, det vill säga ungefär en krona per nummer.
The Daily ska innehålla video, vara anpassad för iPad och ha andra multimediafunktioner. Svenska Dagbladet är mer som en stor pdf-fil i jämförelse.
I Qiozk kostar digitala magasin som MacGuiden, Digitalfoto, Vetenskap och Allt om historia ofta 40 till 60 kronor.
För att jag ska tycka att det är intressant att köpa ett digitalt magasin bör det inte kosta mer än 20 kronor per nummer, men då förutsätter det dessutom att det är anpassat för den skärm jag läser på. Pdf-filer av tryckversioner är jag inte intresserad av.
En dagstidning skulle jag eventuellt kunna tänka mig att betala uppemot två kronor per nummer för. Under samma förutsättning som när det gäller magasin förstås. Problemet för dagstidningarna är att det är så enkelt att få den typen av information gratis på deras webbplatser och då väl anpassat för att läsa på skärm.
Vad skulle du vara beredd att betala för digitala tidningar och magasin?

Jag skulle undantagsvis, för att ha en tidning i min iPad när jag är ute och reser kunna betala ca hälften av papperstidningspriset. Då gäller det "glättad" press. Digital dagstidning = 0 kr.
Annars tillhör jag de som lever till största delen analogt och uppskattar papper. I tidningar, att anteckna i/på och att läsa.
/Per
NU meddelar Dagens Industri att man också kommer att ta 28 kronor för ett lösnummer av deras iPad-tidning. Fram till nyår är det dock gratis att läsa den.
Ännu känns det som att en papperstidning har ett avsevärt mervärde framför en e-tidning. Kanske kommer man att ändra sig…
För mig har faktiskt digitala tidningar ett avsevärt mervärde. Jag gillar inte papper och har aldrig haft vanan att läsa dagstidningar på papper. Däremot läser jag dem gärna på nätet.
Idg har gjort en jämförelse mellan ett antal digitala tidningar. Det verkar inte som om någon är riktigt bra, men de tre bästa är Sydsvenskan, New York Times och Expressen Extra. Sämst är, inte oväntat, Svenska Dagbladet.
Förstår inte riktigt vilken värld man lever i om man tror att man ska betala 28 spänn om dagen för en PDF när man kan läsa samma material gratis i html-format.
Har man gjort någon form av research och kollat med möjliga kunder vad de tycker det är värt?
Mvh // Johan
Jag håller med er ovan angående prissättningen. Har testat lite olika tidningar sista veckan, både bra och dåliga. Gemensamt för dem alla är dock att jag aldrig skulle betala priset de kommer att ta för lösnummer/prenumerationer framöver.
T ex är Dagens Industris tidning snygg och läsvärd, med längre och fler artiklar än vad som finns på nätet. Såg precis att jag redan nu kunde ladda ner morgondagens nummer också. Men eftersom jag kan läsa i princip samma artiklar på olika ekonomisajter gratis på nätet så känns ett pris på 28 kr väldigt högt.
Om en tidning lyckas skapa mervärde (och då menar jag inte några extra bilder och 1-2 korta filmklipp) genom att utnyttja tekniken skulle jag kunna tänka mig att betala. Men inte 28 kr för en dagstidning. Då är det mer troligt att jag skulle köpa något enstaka magasin där ämnet intresserar mig.
#7: Jag har läst lite om hur en del tidningar resonerar kring prissättningen. Det flera säger är att det är dyrt att ta fram materialet. Papperet och tryckningen är en försvinnande liten del av kostnaden, men det är ändå konstigt att de inte ser kopplingen mellan gratismaterialet och priset på exempelvis iPad-versioner.