Hur gör jag utomlands?
Hej!
Jag ska åka till Korea på fredag. Hur gör jag för att undvika läskiga räkningar?
Om jag slår på Fligthmode när jag är där, kommer det fortfarande vara en risk att det kostar pengar?
Jag är orolig för alla program i spel som använder sig av internet.
Med flygplansläge kan inte telefonen sända någon data. Spel och annat kan inte nå nätet då. Du kan be din operatör spärra användning av data roaming utomlands.
Jag har Telenor som operatör och kan själv stänga av data roaming via
Settings, General, Network, Data Roaming.
hmm.. kollade in mina inställningar och jag har haft data-roaming avslaget… men jag har inte haft något problem att surfa.. hmm..
Är det bäst och säkrast att ringa till telebolaget kanke?
Data roaming är när du använder andra operatörers nät för datatrafik.
ok.. Så om jag har Data roaming avslaget i Korea så går det inte att surfa..?
Min iPhone kommer alltså bara andvända min operatör om jag har Data roaming avslaget?
Förstår jag rätt?
Hittade bra info på ett annat forum:
I Sverige kan du inte roama data eller samtal via annan operatörs nät. Endast larmnummer roamas och det är kostnadsfritt.
Varför denna funktion finns är för att förhindra att din mobiltelefon automatiskt använder data vid besök utomlands. Med alla de inställningar du kan göra i en iPhone, så är det lätt att glömma att du kanske har mail och kalender inställda på push. Det betyder (om roaming är påslagen) att din iPhone kommer fortsätta plocka data oavsett i vilket land du är i. Det kommer bli dyrt för dig. Slår du däremot av roaming-alternativet så måste du aktivt välja varje gång du vill använda data utomlands. Det är helt enkelt en säkerhetsfunktion för att slippa nasty räkningar vid utlandsbesök.
Håller du dig i Sverige så spelar det ingen roll om den är på eller av (med untantag för om du använder SIM-adapter, då det krävs att det är på).

Det kan vara lite riskabelt även om man stänger av roaming och push:
Ursch. Den där artikeln ledde till ett blogginlägg. Som i sin tur ledde till att jag läste kommentarer till blogginlägget och länkar till ett annat forum. Nu är jag väldigt osäker. Måste ringa 3 Och Apple imorgon och fråga.
http://blogg.tkj.se/iphone-dyrt-data-roaming
Nu är det så att avstängd roaming hindrar inte telefonen från att köra datatrafik, den hindrar ENDAST roaming, dvs du kan fortfarande surfa via telebolagets avtalspartner i det landet, och vem har sagt att de är billiga? All datatrafik måste stängas för att undvika överraskningsräkning, dvs räcker inte att stänga av 3G, då kör telefonen edge istället. Det enda som gäller är flygläget, om du vill vara säker.

Oj, det låter inte bra. Varför berättar inte operatörerna detta tro?
Återkom gärna och berätta vad de sa. Jag har också 3 som operatör.
Tror att det blev så eftersom personen i artikeln hade ett företagsabonnemang brukar finnas mer spärrar på privat abonnemang
Men varför inte bara använda flygplansläge? Då kan du varken skicka eller ta emot något…

Mvh Stephanie 

Då kan jag inte använda hotellets wifi heller för att ringa med Skype.
#12 Fast ringa med skype måste väl ändå bli datatrafik?
Eller skulle du bara ringa från hotellet då?

Mvh Stephanie 

Du kan sätta iphonen i flygplansläge och sen aktivera wifi.
Ringde 3 och de gick att lägga in en spärr för datatrafik utomlands. Toppen!
3 tillade att de även lade till att telefonsvararen kunde stängas av utomlands automatiskt om jag ville. Det kostar tydligen pengar om någon ringer till mig och spelar in samtal på den.
Sen rådde han mig att läsa på tre.se om tarifferna i landet jag skulle åka till.
Så nu behöver jag inte ha flyplansläge på förutom på själva flygplanet. :-)
Däremot rekomenderade han att ha roaming avaktiverat ändå. :-)
Nu flyger jag!
Hoppas att du får en skön resa.
Är tacksam för iphonen. Utan den skulle flygresan känns betydligt tråkigare och längre. Hoppas det går att köpa adapters på Arlanda för laddning på planet.
Annars tror jag batteriet dör rätt snabbt.
Du får skaffa en sån här. Kanonbra.
Just Mobile Gum Plus - mobil Laddare för iPhone
Hehe. Tack för tipset. Nästa gång kanske. :-)
Nu påbörjar jag min 20 timmar långa flygtur!
Hoppas du får en riktigt trevlig resa! 

Mvh Stephanie 

#15 Jag ska till afrika om några veckor och jag har samma problem som du hade med rädslan för skyhöga internetkostnader för datatrafik osv. Går det att fixa sånt som du nu fick hjälp med hos Tele2?
//Emma
Ring och fråga. Var noggrann. :-)