Nybörjarinfo för iPhone-ägare
Vänder mig väl först och främst till Niklas. Hej!
Har nyss blivit iPhone 3GS-ägare.
Jag läser och läser inlägg efter inlägg, men det är mycket jag inte begriper.
När du skapade det här iPhone-Forumet, gjorde du då någon tråd full med nybörjarinfo?
Eller har du något annat förslag?
Tom
//Tom-B har överlåtit värdskapet för Fiske Ifokus till Hera.
#0: Jag har försökt samla saker som inte är självklara (en del står inte ens i användarhandboken) men användbara i en egen grupp. Gruppen heter Tips.
Det finns också en grupp som heter Problemlösning. Där är en del vanliga nybörjarfrågor besvarade.
Sen är du förstås välkommen att fråga vad som helst som du stöter på. Vet inte jag finns det säkert andra som kan svara. 

Det är bara det att somliga av mina frågetecken känns så elementära, så jag nästan skäms för att fråga.
Ja, jag vet, inga frågor är dumma frågor. Jag säger detsamma på Flugfiske.
Jag skall läsa lite mer, men återkommer säkert.
Fast första frågan.
Jag vill minnas att Niklas någon gång i urminnes tider informerat om en App(?) för iFokus till iPhone. Var hittar jag det inlägget?
Tom
Det är en webbapp och du hittar den här: http://www.ifokus.se/iphone.

Skall jag söka den direkt i iPhone, eller gå via datorn?
Tom

Perfekt! Och lagt Flugfiske som Bokmärke.
Tack för hjälpen!
Och inte bor vi så långt från varandra i NÖ Skåne, men du mer norr än jag.
Tom

Leveransbesked för sms?
På min "gamla" SonyEricsson Sato finns "Leveransbesked" för sms som kommit fram.
Finns det på 3GS?
Det finns inte inbyggt i telefonen, men du kan aktivera det för meddelanden du absolut vill ha besked om. Skriv en av nedanstående koder i början av meddelandet:
Telia *kv#
Comviq kv#
Telenor ##

OK, tack!
Tom

Och nu kommer den verkliga Nybörjarfrågan.
Jag blir inte klok på iTunes.
Jag behöver en steg-för-steginfo.
Från att jag hämtar något ute på nätet, lägger det i iTunes (antar jag) och därifrån in i telefonen.
Jag har iPhone 3GS, och det skrivs om sidor ock knappar som skall komma fram när jag trycker. Men antingen kommer det inget, eller ser de annorlunda ut.
Jag har Synkroniserat både mobil och dator. Jag har ett fungerande iTunekonto.
Hur gör man? Nödrop!
Innan du ger dig på att hämta program via iTunes tycker jag att du ska prova att hämta dem via App Store direkt i telefonen. Det är ofta enklare.
Det finns en blå ikon som det står App Store under. Där kan du söka efter den app du vill ha eller bläddra runt i listor sorterade på många olika sätt. Peka på den blå knappen med priset när du vill köpa något. Du behöver ha ditt lösenord för ditt Apple-id till hands.

Niklas!
Jo det har jag gjort. Och det var inga problem. Jag tog några stycken, bl a Hitta.se.
Men du, och andra, tipsar om sådant jag inte ser på mobilen.
T ex försökte jag med My Lite (tips från Johan), men så småningom kom jag underfund med (tror jag) att den bara var för 4:an eftersom min 3:a inte har blixt.
Men jag försökte också med musen föra en ringsignal (egentligen en video men jag ville åt ljudet) från Yuotube direkt till iTune. Det funkade inte alls.
Är det bara jag som är lite (läs mycket) klantig och inte klarar :=)
Tom
p.s. Annars är jag jättenöjd med iPhone, jämfört med Sato:n, som jag aldrig kom underfund med. D.S.

Med hjälp av din länk samt god vän har det fixat sig.
Men det tog ca 1½ tim innan vi listat ut hur det skulle gå till.
Det var en speciell video med ljud på Youtube, där jag ville ha ljudet som ringsignal.
Men det behövdes att byta namn, byta ljudformatet (ändelsen) m fl knep som jag inte hängde med på.
Och jag är inte säker på att Gode vännen heller vet rikyigt hur det gick till. Det var många fruktlösa försök.
Men jag kan konstatera att det iaf går.
Tom
Jag kan tro att det är lite besvärligt när du har så specifika önskemål och det gäller ljud från en video på Youtube, som egentligen är en strömmande tjänst. Skönt att du fick hjälp och lyckades i alla fall.

Nummer utan bindestreck? På iPhone 3GS.
Alla telefonnummer får ett bindestreck efter de två-tre första siffrorna.
Hur får jag bort det?
Jag vill skriva ett sån´t där 5-siffrigt nummer med svarstext.
Tom
Är det ett sms du ska skicka alltså?

Ja! Det heter ju Meddelande på iPhone.
Det är ett sån´t där nummer som dom vill man skall använda när man skall t ex rösta.
Nu gäller det faktiskt att man skall skriva fem siffror, och texten Go för att få in Appen Twitter på mobilen.
Eller finns det något annat sätt. Jag hittar inte Twitterappen vare sig på iPhone eller iTune.
Tom
(Jag har skottat snö på sommarhusets tak hela dagen. Ganska mör i kroppen. Det ligger fortfarande ca 70 cm snö kvar på delar av taket. Så det blir dit imorgon också :=()
Eftersom du skrev nummer lät det som att du tänkte använda ringfunktionen. Är det inte så att du ska skicka texten till det femsiffriga numret då?
Twitter för iPhone finns här och fungerar mycket bra:

Jag vet inte varför jag inte hittade Twitterappen på mobilen förrut, men nu gjorde jag det, och tog den då via iPhonenen.
Men frågan kvarstår:
När jag vill ringa eller SMS:a och skriver in ett mobilnummer kommer automatiskt ett bindestreck efter tredje siffran.
Gäller samma för sådana där kortare "röstningsnummer" som t ex om jag ville röstat på Idol, så då skriver man fem siffror och sedan en text. Men efter andra siffran kommer bindestrecket in automatisk.
Hur tar jag bort det där automatiska bindestrecket?

Jo, Jojaton!
Jag skriver i mobilnumret utan bindestreck när jag vill ringa eller skicka SMS.
När jag klickar för att skriva in meddelandet, lägger mobilen automatisk dit bindestrecket.
Det gör inget att så sker vid SMS eller ringa.
Men skulle jag vilja skriva det där "röstningsnumret" till t ex Idol, så kommer också bindestrecket dit. Och då funkar inte numret.
Tom
#22: Om du ska rösta skriver du väl exempelvis "PELLE" i meddelandet och skickar det till ett telefonnummer, exempelvis 12345. Där ska bindestrecket inte spela någon roll. Det är bara telefonens sätt att skriva det så läsbart som möjligt. Samma sak gäller grupperingen av siffrorna.

OK! Men för några dagar sedan gjorde jag ett försök att ladda in Twitter i min iPhone med ett sådant där 5-siffrigt nummer. Det gick inte.
Men det kan ju varit något annat som jag gjorde fel.
Nu har jag laddat in Twiter på annat sätt, så jag får vänta med att testa på något asnnat när det dyker upp något intressant.
Tack så länge.

Men så till nästa fråga (Hoppas du inte tycker jag är tjatig Jag försöker läsa Handboken om och om igen).
På min gamla Sato kunde jag välja mellan olika ljudnivåer via en meny. Och väl inne i menyn valde jag med bara ett klick.
Finns det något mera sätt på iPhone 3GS att sätta ljudnivån än via Inställningar och dra, eller via knapparna på sidan?
Finns det en meny typ Sato för att välja olika ljudnivåer?
Tom
25: Nu förstår jag nog inte. Vad menar du med att du försökte ladda ner Twitter med ett femsiffrigt nummer? Du kan ladda ner det från App Store eller via iTunes. Försökte du göra på något annat sätt?
#26: Nej då, fråga på. Det kommer säkert att hjälpa andra också senare.
Jag vet inte hur Satio har det så jag har lite svårt att föreställa mig hur det fungerar. Knapparna på sidan, inställningsmenyn i multitaskingmenyn (två snabba tryck på hemknappen och två svep till vänster), i iPod och diverse andra program kan du ställa in volymen.

Minnet sviker något. Det är så mycket nytt.
Jag vill minnas att jag någonstans såg en reklam om att få Twitter på iPhone. När jag gick in där fick jag en information att skriva mitt telefonnummer i en ruta, sedan skulle jag gå till mobilen, skriva 5 siffror (något i stil med 70117 OBS inte korrekt), och skriva Go i textrutan, sedan skicka och så skulle det vara klart. Men det funkade inte, och då nummerserien fick in ett bindestreck efter två siffror då jag klickade in på textrutan trodde jag att det var där felet låg.
Men nu har jag ju fått in Twitter på mobilen på annat sätt.
Novisen vid spisen! Vad är "multitaskingmenyn?
Två tryck på Hemknappen, då kommer fyra ikoner fram:Inställningar, Meddelanden, Kallender och Bilder. (Kan man själv ställa in vilka ikoner som skall visas?)
Då trycker jag på Inställningar/Ljud och vänsterdrag (för att minska ljudet).
Men då fattar jag att det inte finns en speciell ljudmeny, utan knapparna på sidan eller gå in via Inställningar gäller.
Då tycker jag att vi lömnar det där med sms och Twitter. :-)
När du dubbeltrycker på hemknappen öppnas "multitaskingmenyn". Om du har fler än fyra program igång samtidigt hittar du dem om du sveper raden till vänster en eller flera gånger. Sveper du åt andra hållet en gång öppnas iPod-inställningar. Sveper du två gånger öppnas en volymkontroll.
Det är alltså alla öppna program som visas i menyn när du dubbeltrycker på hemknappen. Om du trycker och håller på en av ikonerna börjar de skaka. Då kan du stänga av program. Ibland kan man behöva göra det.

Det var bra info.
Men vad är det som avgör vilka program som är öppna?
Jag har väl varit inne på alla, men vid dubbeltryck visas bara fyra. Varför bara just dessa fyra?

Ja men nu hittade jag det där om Twitter och det 5-siffriga numret.
Som du vet, Niklas, fins Flugfiskeifokus på Twitter. När jag loggar in mig där för att skriva något ser du i högra delen under Followers följande:
1. Get Twitter on your phone
Där klickade jag in mig. Och misslyckades få Twitter på iPhonen den vägen.
P gr a bindestrecket som dykert upp i numret. Trodde jag.
Tom
#31: Om du har använt ett program (pekat på ikonen) är det öppet. det finns säkert fler än fyra igång. Svep till vänster på raden så ser du dem. De program du har använt senast visas längst till vänster och de du har använt tidigare finns till höger.
#32: Den där funktionen ger inte en Twitterklient itelefonen. Det är en sms-tjänst men det kanske du förstod.

Nä, det begrep jag inte!
Men nu vet jag. Tack.
Tom
Här är en till ny iPhoneägare (4) som fattar noll. Men det är kul att lära sig nytt.
Tackar för att Tom-B är så frågvis. 
Välkommen! 

ALARM/VÄCKARKLOCKA?
Jag hittar inte Alarm på min iPhone 3Gs.
Finns det inte? Eller bara jag som letar dåligt.
Som App finns två Free på telefonen. Vilken är bäst?
Tom
Javisst, det finns:
Öppna klockan. Välj fliken Påminnelse. Peka på plusset uppe till höger och gör dina inställningar. Det funkar mycket bra. Du kan till exempel välja att det bara ska ringa på vissa veckodagar.

Jamenvisst. Katten så enkelt det är när man vet att man skall göra ett klick till.
Jag tyckte väl att det var konstigt att denna funktion inte skulle finnas.
Tack!
Tom

Backa i SMS-text?
När man skriver texten till ett SMS. Kan man backa med inläggsstrecket i texten utan att radera?
Jag hittar inte det. I 3Gs.
Tom
Ja, men inte med tangentbordet. Peka och håll på texten så att förstoringsglaset öppnas. Då kan du flytta fingret till den plats du vill. När du lyfter fingret stannar markören på den plats du ser i förstoringsglaset.

OK! Tack!
Tom

När jag skriver in text i olika sammanhang, och vill ha ett helt ord med bara STORA bokstäver, tycks det mig som om jag för varje bokstav måste trycka på Pilen.
Finns det något annat sätt för att få alla bokstäver stora i hela ordet.
Det känns lit omständigt att för varje bokstav trycka på Pilen.
Gäller 3GS.
Tom
Tryck snabbt två gånger på skift så fastnar skiftlåset tills du trycker på skift igen.

Alltså, det är faktiskt makalöst hur enkelt allt är på iPhone. Bara man vet.
Men det verkar vara mycket man inte hittar i Användarmanualen.
Tom
#45: Så är det. En del saker kan man bara lära sig av andra.

Flera av "Synkar" hit, och "Synkar" dit.
Förklara gärna för mig "totalidiot" om hur ni gör.
Den enda gången jag "Synkat" var väl när jag skulle starta upp min iPhone 3GS.
Har jag rätt att denna "grundsynk" skall man göra då och då?
Tom
#47: Precis, vid synkning säkerhetskopieras det mesta i telefonen till datorn. Ifall telefonen skulle gå sönder, och du får en ny, kan du då Synka den nya och få tillbaks allt som det var innan den gamla gick sönder.
Du kan ha andra typer av synkningar också. Jag synkar till exempel e-post, kalender och kontakter med Googles Gmail, kalender och kontakter.

Det var ju roligt att alldeles i början lägga in lite olika AppIkoner.
Men nu börjar dom bli lite för mångas, och några vill jag ha bort.
Hur gör jag för att ta bort en AppIkon på Hemskärmen.
Jag har t ex Flugfiske via Safari, och den vill jag ha bort. Har ju iFokus för Iphone inlagd. Ocg den är ju mycket mer läsbar.
Hur gör jag för att flytta en AppIkon till annan plats på Hemskärmen?
Jag har 3GS.
Tom

Man tackar!
Tom

Skapa nya Album i iPhone3GS?
Jag hittar inte hur jag skapar nya Album.
Alla bilder jag tar hamnar i Kamerarulle. Och där finns nu en salig blandning av olika saker.
Jag vill skapa nya Album och flytta bilderna med olika motivsituationer till egna Album.
Hur gör jag detta?
Tom
Det går tyvärr inte att göra nya album i telefonen. Däremot går det att Synka telefonen med en bildmapp i datorn och den kan innehålla undermappar. Det löser dock inte ditt problem eftersom det inte går att flytta bilder i kamerarullen till andra mappar.
Jag kan rekommendera denna app (7 kronor). I den appen skapar man album och sedan flyttar man in bilder från kamerarullen till valfria album. Albumen är dock endast synliga inifrån appen, men det kan ju vara fullt tillräckligt.
http://itunes.apple.com/se/app/best-album-transfer/id411156041?mt=8#