iPhone iFokus

iPhone

Etikettfrågor-och-problemlösning
Läst 4396 ggr
[joab]
0

App för att geotagga foton

Hej,

Ibland har jag foton i min kamerarulle på min iPhone 4 som inte är tagna med telefonens kamera, utan t.ex. med en kompaktkamera (som förstås saknar GPS). Jag redigerar fotot i olika appar på min iPhone 4. När jag är färdig vill jag manuellt lägga till koordinater ("geotagga") fotot, som kan vara taget för flera år sedan. Jag söker alltså en geotaggningsapp där jag kan välja ut ett foto från kamerarullen, en karta ska presenteras och där vill jag kunna släppa en nål på det stället jag minns att fotot togs. Sedan ska appen geotagga fotot och spara det på nytt i kamerarullen. Jag vill helst inte behöva blanda in en dator i detta. Något tips på en sådan app?

Niklas
0

Att döma av bilderna kan GeoPhoto Albums göra det. Det är gratis så du kan i alla fall prova.

GeoPhoto Albums

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

[joab]
0

Tack för tipset, men dessvärre var den appen rejält kraschbenägen, trots att jag prövat standardknepen såsom att starta om telefonen med mera. Jag får leta vidare. :-)

Niklas
0

Okej. Tyvärr har jag inte sett någon annan som är gratis.

[joab]
0

Har du sett någon betalapp? Jag kan tänka mig att lägga en slant.

Niklas
0

Det finns ett som heter PhotoGeoTag som ska kunna sätta GPS-data via latitud och longitud. Det verkar däremot inte kunna göra det via karta.

Geotag Photos skriver att "For this, we have different logging modes - from continuous, logging every position change, to time based and even full manual". Om det betyder att man kan sätta position via karta vet jag inte.

http://www.geotagphotos.net/en/

Det är de jag har sett. Manuell geotaggning verkar inte vara så vanlig. De flesta program bygger på att man spelar in positioner medan man fotograferar.

[joab]
0

Med hjälp av bildbehandlingsappen PhotoForge2 (http://itunes.apple.com/se/app/photoforge2/id435789422?mt=8) kan man manuellt lägga till geotagg enligt min önskan. Appen är just nu på rea för 7 kronor.

Niklas
0

Den har jag. Det visste jag inte.