Mobil-räkning: 1,4 miljoner kronor!
Tung mobilräkning - 1,4 miljoner kronor
Tycker du att din senaste telefonräkning var ovanligt dyr? Familjer Aarons från USA fick en räkning som var hela 1 175 gånger större än vanligt.
http://www.prisjakt.nu/pryl/tele/1305_tung_mobilraekning_14_miljoner_kronor
/L
Jag tycker att operatören, T-mobile, skötte det snyggt. Kul!
Undrar vad Telia skulle ha gjort?
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_
Det kan man verkligen undra. Jag vågar knappt tänka på det.
Man behöver inte vara så orolig om man har Telia.
Efter lite Googlande och skummat lite kommentarer till en artikel kan konstateras en som fått en Teliaräkning på 5.000 kr och de halverade den för att visa sin goda vilja. Sedan 4 månader tillbaka så spärrar Telia kontot vid 5.000 kr enligt annat inlägg.
Sökte lite på Teliasidorna… hittade bland annat det här där jag tolkar det som att man spärrar när man surfat utomlands för 555 kr men att det nollställs den 1:e varje månad. (edit: Såg att det bara gällde Norge, Danmark, Finland, Lettland, Estland och Litauen).
Man kan också köpa tjänsten "Surf Abroad" för 29 resp 49 kr (Norden/Baltikum) eller EU/EES länder samt Schweiz som innebär att man för den summan kan surfa upp till 20 MB / dygn utan extra kostnad. När man nått 80% av dagens ranson får man ett SMS som man kan svara på eller logga in på kundtjänst och för samma summa beställa 20 MB till om man vill fortsätta samma dygn, annars får man vänta tills nytt dygn då man får 20 nya MB.
Sen tycker jag att man som konsument har ett ansvar också, någonstans bör det ringa en klocka om att det inte kan vara helt gratis att ladda ner x antal filmer i Kanada på ett Amerikanskt telefonabonnemang…
mvh Martin
#4: Tack för svaret! Ja, man bör förstås ta reda på vad som gäller när man reser utomlands så att man slipper såna överraskningar.
Fast 1,4 miljoner är ändå rätt mycket på så kort tid.
Jo, 1,4 miljoner är ju mycket, 700.000 kr i veckan :o)
Å andra sidan så står det ju också att en av filmerna kostade 17.500 för hela nerladdningen, och att filmerna kostade 10.000 kr st i nerladdningsavgift.
Det framgår ingenstans hur många filmer eller hur mycket data personern har laddat ner.
Det finns ju en hel del som inte har internetabonnemang hemma numera utan använder Iphonens surfuppkoppling som ett sorts trådlöst bredbandsabonnemang, jag tror inte man behöver ha allt för mycket otur i tankearbetet för att någon av dem skall fortsätta likadant utomlands. I alla fall till första räkningen dimper ner :o)
mvh Martin
"otur i tankearbetet" 
Jag tycker det dels är fascinerande hur det kan kosta så mycket. EU har ju faktiskt pratat en del om att tvinga ned roaming-kostnaderna. Men jag tycker också att det är fascinerande att folk kunnat undgå att höra att det är så pass dyrt.
Eget ansvar liksom…
Mvh // Johan