Hjälp med Wifi.
Jag är inte en särskilt teknisk person av mig, men jag har haft en iphone 4 nu ett tag. Och det poppar ofta upp en ruta för mig där det står att jag ska välja ett trådlöst nätverk - och då kan det variera vilka nätverk som rekommenderas. Klickar jag på ett av dem ombeds jag att uppge ett lösenord, som jag inte har.
Vad är det här bra för? Och var får jag tag på lösenordet?
Då har du alternativet "Wifi" aktiverat i din iPhone. Det kan du stänga av/sätta på i inställningar. När det är på söker iPhonen efter ett tillgängligt Wifi-nätverk att ansluta sig till. När den hittar ett nätverk ploppar den rutan upp som du sett där den vill att du ska välja vilket nätverk du vill ansluta till. Beroende på var du befinner dig ändras namnen på dem och antal tillgängliga nätverk. Väljer du ett nätverk du vill ansluta till och det är skyddat blir du ombedd att skriva i lösenordet för just det nätverket. Lösenordet är alltså olika för olika nätverk. Lösenordet får du av ägaren till nätverket. Är du t.ex hos en kompis och vill ansluta till hans nätverk är det honom du får be om lösenordet. När du en gång varit ansluten till ett visst nätverk kan du bocka i en inställning som gör att iPhonen nästa gång ansluter automatiskt till detta nätverk så fort det blir tillgängligt och Wifi är aktiverat i telefonen. När jag är hemma väljer jag t.ex att ansluta till mitt eget trådlösa nätverk. Det gör att jag kan surfa och använda internet via samma nätverk/bredbandsanslutning som min dator och jag behöver då inte använda mitt mobiltelefoniabonnemang till det. Det gör att jag kan få högre surfhastighet t.ex. Har man inget abonnemang till sin telefon där surf ingår kan man lätt få dyra mobilräkningar om man surfar mycket, den kostnaden slipper du om du är ansluten via Wifi eftersom du då inte använder ditt mobilabonnemang som anslutning. Har man inte tänkt att ansluta via Wifi just då kan man stänga av den funktionen så slipper man få upp frågan om vilket nätverk man vill ansluta till så fort iPhonen hittar något. Det blev en lång förklaring :-) Hoppas du hängde med på hur jag menar.
Man kan även stänga av att bli tillfrågad stup i kvarten. Så har jag gjort. Vet jag att det finns ett nätverk jag kan ansluta till gör jag det manuellt.
Mvh // Johan
Tack för era svar.