Laddade ner iOS 5 till iPhone 4, osmart?
Laddade igår ner iOS 5 till min "gamla" iPhone 4 och upptäcker nu att folk skriver att det funkar sådär, iCloud (som jag knappt vet vad det är än …
) drar mycket batteri osv och dessutom har jag upplevt att mina gamla appar varit knasigare sen jag laddade ner iOS 5, så min fråga är, var det osmart av mig att ladda ner iOS 5? En vanlig iPhone 4 kanske inte är skapt för att klara av det? Tack på förhand.
Jodå, iPhone 4 ska klara iOS 5. Det finns en bug som gör att batteritiden inte är så lång som den ska på en del telefoner. Apple arbetar med en uppdatering som ska ta hand om det. En beta finns hos utvecklare nu. DEn ska släppas om några veckor enligt Apple.
Okej vad bra, tack för svar!
Sen har jag en till fråga också. Det kommer ibland upp på min iPhone att iCloud har förlite .. "lagring" (kommer inte på ett bättre ord, storage på engelska), och när jag uppdaterade min iPhone valde jag dumt nog att iCloud skulle "säkerhetskopiera" mina saker och inte iTunes. Nu när den inte har plats för det, säkerhetskopieras inte mina saker alls då?
(Är helt ny med dethär och har jättesvårt för vad allt heter och hur man ska förklara bra
)
#2: Är det helt fullt säkerhetskopieras ingenting längre. Jag råkade ut för samma sak och köpte till 10 gigabyte lagring.
#3 alltså det står att det har 5 gb att kopiera med och att 5 gb är ledigt, men så kommer det också upp en ruta som det står typ "not enough storage för icloud" eller något liknande.
Det låter konstigt. Om du går till Inställningar > iCloud >Lagring, säkerhetskopiering > Hantera lagring, vad står det under Säkerhetskopior då?
Det står "Gabriella iPhone", men om jag sedan trycker på den så står det "Senast kopierad: aldrig"
Om det står att du har 5 gb ledigt men det ändå inte går att Säkerhetskopiera pga platsbrist så beror det troligtvis på att säkerhetskopian skulle komma att bli större än 5 gb och då får den ju inte plats, alltså kan den inte skapas. Ta en koll i telefonen vilka saker du valt att Säkerhetskopiera, kolla även på vardera app hur mycket utrymme den tar upp i backupen. Kanske är det något väldigt onödigt som du inte alls behöver ha en backup på och då kan du bara bocka ur det så borde säkerhetskopian minska i storlek. T.ex Spotify kan ta upp rejält med utrymme i säkerhetskopian (typ 2gb för mig)och det känns väl kanske inte superviktigt att ha backup på sina låtlistor och dylikt. Alternativet är ju som Niklas säger att köpa till mer utrymme. Jag har köpt till 10 gb, men det kostar 150 kr/år.
#7 tack så mycket för svar.
Detta med att köpa mer utrymme (kanske är helt ute och cyklar för detta är nytt för mig) borde väl egentligen vara onödigt? Då kan man ju lika gärna hålla sig till iTunes som förr, det kostar ju inget då och allt får liksom plats ..