Bilder när man lyssnar på musik
Hur gör jag om jag spelar en låt i musik i en Iphone 4s och vill ha en bild för varje låt? Alltså om jag spelar rihannas låt så vill jag ha en bild på henne, eller om jag lyssnar på deadmau5 så vill jag ha deras bakgrund till deras låtar? :)
Det fixar du i iTunes. Man kan högerklicka på låten/låtarna (du kan markera flera i taget)och välja "hämta bildmaterial till album" (tror det står ungefär så, men har inte iTunes framför mig just nu). Då får du albumomslaget. Skulle inte det fungera eller om det inte blir den bilden du vill ha gör som nedan: Ladda själv hem en bild du vill ha till musiken och spara någonstans i din dator. Sedan högerklickar du på låten/låtarna i iTunes som du vill lägga in bilden till och väljer "visa info", där finns sedan alternativet att lägga till en bild. Sedan synkar du till din iPhone och vips har du bilder/albumomslag till din musik. Så här gör i alla fall jag :-)
Jag brukar leta upp bilder via Google Bildsökning eller till exempel på Discogs.com och markera hela albumet i spellistan i iTunes. Sedan drar jag bara bilden från webbläsaren till "albumbilden" längst ner till vänster i iTunes och släpper den där, så kopieras den in till alla låtar automatiskt. På det viset slipper man gå in i "Visa info" på varje album/låt… (Bildexempel här, kanske inte perfekt förklarat men jag tror poängen går fram
)
Går det inte att använda Avancerat > Hämta bildmaterial till album i iTunes och få allt hämtat på en gång?
Jag har bara varit orolig att den ska skriva över allt jag själv lagt in då, men det kanske inte är så?
Vet inte, men den borde väl inte ersätta det som redan finns?
Jag skulle kunna testa och göra en extra backup av mitt iTunes-bibliotek och testa. Men det är å andra sidan ingen större deal för mig att fixa det manuellt. Jag brukar ofta få korrigera id3-taggarna för att få det som jag vill ha det, ändå.
Jag ska nog ge det ett försök iallafall, bara för att se. Tack för tipset Niklas!