Album
Har frågat många som har Iphone, kan man inte göra flera album på iphonen. Så man kan sortera sina bilder och filmer?? Help :)
Har Iphone 3GS
www.lottaoleia.hundbenet.se Amstaffpower
Jopp, i iOS 5 går det.
Gå till Bilder, peka på Ändra, välj Lägg till.
Nu förstår jag inte :s
www.lottaoleia.hundbenet.se Amstaffpower
#1 Om man skapar ett nytt album och väljer "lägg till" på en bild i Kamerarullen och sedan raderar bilden från Kamerarullen så försvinner den ju ur det nyskapade albumet också. Eller gör jag något fel? Känns ju knäppt att behöva ha samma bild på 2 ställen. Och man kan fortfarande inte radera bilder som inte ligger på Kamerarullen? Eller har jag missat nåt…
Du har inte missat nåt. Apple har med vilje utformat Album-funktionen så här. Motivet är troligen att minnet på telefonen skulle fyllas upp rätt snabbt om kopior av samma bild skapas för varje album. Tänk mer albumfunktionen som en slags taggning av bilden. Genom att skapa "album" kan du sätta taggar på bilden, så att bilden kan nås från flera "album". Jag tycker inte heller om albumfunktionen. Det blir knöligt på många sätt att ha en kamerarulle med hundratals eller tusentals bilder som inte går att radera utan att "albumen" förstörs. Själv har jag löst det genom att skapa ett Picasa web account, där jag kan göra riktiga album. En bra app för att sedan lägga till/hantera albumen tycker jag är http://itunes.apple.com/se/app/web-albums-a-picasa-photo/id344997890?mt=8
#4 Tack för bra svar! Bra tips om Picasa också, det tackar jag för. Jag vill gärna ha alla mina bilder och filmer sorterade i mappar för att lätt kunna hitta och få ordning direkt i telefonen, utan att behöva ansluta till iTunes. Vill ju också kunna radera bilder snabbt och lätt. Blev så glad när jag fick höra att det nu skulle gå att skapa album direkt i mobilen, men kan säga att jag blev grymt besviken när jag insåg hur det funkade. Apple i all ära, men här förstår jag inte hur de tänkt. När jag fotat/filmat något som jag vill spara vill jag ju kunna få bort det från Kamerarullen och ut i rätt album. Använder redan en app där man enkelt får organiserat allt som man vill, men det enklaste vore såklart att man kunde göra detsamma i den inbggda bilderappen. Hoppas att de ändrar på detta!