iPhone iFokus

iPhone

Etikettövrigt-iphone-ipad-ipod
Läst 19520 ggr
Niklas
2

Vad är "jailbreak"?

Jailbreak är engelska och betyder att bryta sig ut ur ett fängelse. För en iPhone innebär det att man hackar telefonen för att komma åt delar man inte ska ha tillgång till, exempelvis dolda mappar och systemfiler.

Syftet med Jailbreak är att installera coola program, bakgrunder och funktioner, kunna köra flera program samtidigt (multitasking) eller använda andra telefonoperatörer.

Riskerna med Jailbreak är att telefonen börjar krångla och att den kan utsättas för virus och andra hot. Garantin slutar gälla om du jailbreakar telefonen.

Det vanligaste programmet för att jailbreaka iPhone heter Blackra1n.

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

korseett
0

tack för att du klarlade vad Jailbreak betyder

Niklas
0

iPhone tillverkade efter vecka 40, 2009, måste ominstalleras efter varje Omstart om de är jailbreakade.

JonasochTheo
0

Hej,

Hur kan garantin sluta gälla bara för  att du laddar in modifierad programvara?

Det går ju att återställa till orginal på 5 minuter och då försvinner jbt.

#2: Nej. Nyare iphone3gs jailbreakar du 1 gång, sen startar du med bl,rs eller va du nu breakat med.

Niklas
0

#3: Tillverkaren kan bestämma att du inte får modifiera programvaran om garantin ska gälla.

Vad menar du med "nyare"? Menar du alltså att du kan jailbreaka en ny iPhone 3GS och starta om den utan att göra något särskilt?

Johan-
0

Nu vill jag inte verka negativ, men är det inte olagligt att jailbreaka?

Niklas
0

#5: Det tror jag inte. Får du inte göra vad du vill med egna saker så länge du inte skadar andra?

Johan-
1

jo det är möjligt=) Bara undrade

JonasochTheo
0

#4, nej. Du jailbreakar 1 gång, sen att du får starta den med ett program är ju inte att du jbar igen.

Du har jailbreakat du har ingen garanti kvar Finns inte.

Det är inte olagligt. att varesej jba eller låsa upp

Pu-Chan
0

När jag var på expert så sa de att jailbreaking är olagligt. Det finns människor som typ låser upp telefonen så de inte är låsta till ett abo nnemang och sedan kan de välja och vraka mellan alla (typ tele2, halebop mm). Om sedan apple märker det kan de typ i princip "förstöra" iphonen för en. Men vette fasen om det är sant, de kanske bara försökte avråda mig från att hålla på med sånt där x)

carmas
0

Jailbreaking är ej olagligt, men att tanka ned saker som i vanliga fall skulle kosta via Jailbreak är olagligt.

Samme
2

Jag tycker att det låter väldigt konstigt att hacka sig in på filer apple ej vill att man ska komma åt skulle vara lagligt.

SwedenZoo
1

Att lösa upp telefonen från ett abbonemang kan ju knappast vara lagligt?

Med Vänliga Hälsningar Rickard Sjödén

Hemsida: www.SwedenZoo.com Fotogalleri: Flickr.com

Lumac
2

Jag har inget emot att betala för appar eller fortsätta använda min befintliga operatör, men skulle kunna tänka mig att jailbreaka telefonen för att kunna använda den som wifi-modem/router. Tråkigt att de spärrar teknik som finns i den.

Att man jailbreakar telefonen innebär inte att man kan sluta betala det abbonemang man har (om man har en bindningstid). Bara att man kan använda den hos andra operatörer.

Samme
0

Om man jailbreakar, kopplar in den till datorn säkerhetskopierar den inte iPoden så att om man återställer den är den ändå med Jailbreak om man vill ha tillbaka allt till det vanliga utan Jailbreak?

Samme
0

Altså jag menar om jag skulle koppla in min iPod till datorn när den är jailbreakad säkerhetskopierar min dator den då med Jailbreak så att när jag återställer min iPod och vill ha tillbaka allt och använder säkerhetskopian blir inte iPoden ändå med Jailbreak då?

Lollie
0

Jag var på resande fot i USA en månad och låste då upp min iPhone, för att kunna använda lokala telefonkort. Killen i butiken sa att nästa gång jag uppdaterar telefonen försvinner upplåsningen.

1. Var min telefon jailbreakad då?
2. Riskerar jag att telefonen sabbas om jag uppdaterar den?
3. Om jag använder "Återställ alla inställningar", blir jag av med upplåsningen då? (Jag vill bli av med den så jag kan ladda ner appar vilket jag inte kan nu.) Riskerar jag att bli av med musik o bilder om jag använder återställaren? Ska jag istället använda "Återställ nätverksinställningar"?

Jag är just nu asirriterad på telefonen, för skjutknappen till att "visa mitt nummer" inte reagerar.

Niklas
0

1. Det låter så. Upplåsning som operatören gör är oberoende av uppdateringar. 2. Vet inte. 3. Vet inte.

Lollie
0

Tack för svaret!

Michaela-N
1

#8 Stämmer bra det du säger. Om du återställer telefonen finns det ingen som kan berätta för dig att du har jailbreakat telefonen tidigare.

Felix-97
1

Det är inte olagligt själva Jailbreaken då den bara öppnar upp och installerar ett program såsom Cydia där man i sin tur kan ladda ner massa appar som man inte kan i App Store då Apple inte tillåter förändringar utav telefonen såsom att man kan stänga av alla program man har igång samtidigt som jag har installerat från Cydia, men visst det går att göra saker som är olagliga om man har jailbreakat den men cydia tillåter det inte då man själv måste lägga till en källa (i webb address format)

där man i sin tur kan ladda ner fler program, ändringar osv. såsom en källa gör att man kan ladda ner ett program som i sin tur gör att man kan ladda ner massa betal appar i App Store Gratis detta är dock olagligt eftersom det bryter mot upphovslagen men detta varnar cydia en mot när man lägger till en källa som är känd sen tidigare såsom att nån har anmält den för att bryta mot upphovslagen så då komme det upp ett litet medelande att denna källa har prylar som bryter mot lagen. :)

jesper1517
0

Hittade inget i denna tråd om det men det finns unthethered Jailbreak till de flesta firmwares ända upp till 5.0.1

Dagens mest använda Jailbreak går att hitta på greenpois0n.com :)

[cookies]
4

Kul tråd :)

Det jag har sett (såg) mest inom Jailbreak är redsn0w, det använde jag iaf för att jailbreaka min telefon :) ("alla" som jag kollade på videos använde det :) )

Verkade som några i tråden ovan hade lite svårt att förstå hur man jailbreakade, vad det innebär osv :) Jag ska försöka likna det med ett vardagligt exempel :)

"När man går hemifrån så låser man dörren, för att ingen annan ska kunna komma in. Det blir säkrare, men det går ju fortfarande att ta sig in, eller hur? Även om man har larm osv så går det du alltid ta sig runt på ett eller annat sätt. Samma sätt kan man likna med Jailbreak. Apple (husägaren) har stängt dörren till programvaran (filer osv, man har mer eller mindre låst in den för att få ett säker system i telefonen). Men bara för att de har låst in den så betyder det ju inte att man inte kan bryta sig in eller skapa en nyckel? Det Jailbreak är, är att man bryter sig in eller skapar en nyckel till låser (vilket man nu föredrar att jamföra det med) och vips så har man tillgång till allt mer eller mindre."

Detta med garanti osv kan jag inte uttala mig om, men jag skulle råda personer som har garanti kvar att inte jailbreaka den innan garantin ör slut, eller kanske kolla med dom som man har garanti hos om den går ut.

Jag jailbreakade den i somras, då var det 4.3.3 som gällde (4.3.4 kom ut ett tag efter). Jag sitter fortfarande på den programvaran och det fungerar fint. Snackade med en annan kompis som jag inte snackar med så ofta och han har fortfarande 3.(nånting), så man behöver inte uppdatera om man inte känner sig i behov av att ha det senaste, ev. så kan man uppdatera och sedan jailbreaka.

När man jailbreakar så är det ett program i datorn som ger dig ett antal olika val. Jag som inte är nån programerare eller nåt dataproffs och kan inte hacka valde bara "de enklaste", vilket innebar en enda app typ. Jag har iPhone 3gs. Har man en 3G (ej 3gs) så får man valet till att aktivera multi-task (så man kan ha flera appar igång samtidigt). Men processorn i (och ram osv) är inte gjort för att ha det så man kan få en del problem med det, t.ex. om man inte klicka på knappen längst ner på telefonen (så man kommer till "menyn") så kan "sprinboard" krascha, vilket resulterar i att man får starta om telefonen.

När man jailbreakar den så finns det som sagt val vad man vill att jailbreaken ska "innehålla". För en vanlig "svennson" som inte är jätteduktig på telefoner så kanske man vill aktivera batteriprocent (om man inte har 3gs eller senare) och installer "Cydia". Det är det enklaste, sen finns det en del fler alternativ som jag inte vet vad de innebär, kan inte så mycket om programering o liknande (än iaf, går teknisk på gymnasiet :D).

Vad innebär då Cydia?
Man kan säga att det är som appstore, bara att apple inte har godkänt apparna som finns där. Man kan ladda ner Appar (som inte finns på appstore), tweaks (små kul ändringar i telefonen, många för skojs skull medan andra är mer för nytta), utilities (tillbehör, som man kanske kan tänkas behöva), teman (för att ändra utseendet, som på de gamla hedeliga sony ericsson mobilerna :D), ringsignaler (massa olika), spel med mera. Risken dock med detta är ju att apple inte har godkänt dessa saker, vilket kan innebära att man kan få med virus liknande saker, men tipps på att många bara vill ha sina appar med för nöjes skull och för att glädja andra. Det finns dock saker som kostar i Cydia, men de behöver man inte ladda ner, och beroende på vad man ska ha så skulle jag vilja påstå att de flesta sakerna är gratis. :)

Exempel vad jag har gjort med min iPhone efter jailbreaken:
***bytt ut texter som "low battery" (överskiften, inte 20% kvar o de) till "I´m dying…", "slide to view" (meddelanden) till "slide to view (meddelandesymbol)", när man ska stänga av den så finns det en "cancel-"knapp"" där nere där det nu står "cancel (fail?)".
*** Tema, så ikonerna ser annorlunda ut
*** Så slidern när man låser upp telefonen inte åker tillbaka utan stannar kvar när man släpper fingret.
*** Att man kan ha 5 ikoner i docken där nere på skärmen
*** Nyan Cat som ringsignal….
*** En del bra appar
*** Ändrat färg på popup-rutan (tema) till svart, finns typ alla färger :)

Har gjort mer som jag inte kommer på just nu :)

Vet inte om nån orkade läsa igenom hela men tänkte försöka förklara lite saker om Jailbreak om nån ville veta eller inte förstod :)
Vill ni att jag ska förklara nåt mer så säg till så kan jag försöka :)

Jag hoppas att jag inte verkade som världens besserwiesser för isf är det inte meningen Skäms

Hoppas ni lärde er nåt :)