iPad till morfar
Min morfar på 85 år har ett nu ett tag klurat lite på att skaffa sig en dator med internet.
Då han är totalt datorhandikappad och mest bara kommer skriva lite mail, surfa nätet samt ett och annat bankärende funderar jag på om en iPad 1 3G skulle kunna vara något i stället för dator? Jag har möjlighet att köpa en billigt på jobbet.
Vad har ni för erfarenhet och synpunkter om min tanke på iPad?
Kan en iPad vara något till gubben?
Min erfarenhet är att den äldre generationen lättare lär sig hantera en iPad än en Windows-PC. På en Windows-PC är det ofta mushanteringen, att hitta rätt i menyer och överlappande fönster som ställer till problem. Sånt slipper man på iPad. Dessutom är hemknappen suverän i all sin enkelhet. Tappar man bort sig i någon app så är det bara att trycka hemknappen så kan man börja om från början igen.
Mycket bättre med en iPad!
här kommer några anledningar
1 Det är så enkelt att även ett barn på 3 år kan hantera en sån.
2 inget virus
3 ca 10 tim batteritid (slår de flesta bärbara)
4 enkelt att installera nya appar(program) utan att hela OP riskerar att crasha.
5 väger bara ca 750 gram
6 går att köpa prisvärda extra Laddare (externt batteri)
och mycket mer :)
SEB fungerar mycket bra med Digipass.
Jag kanske går lite off topic med tanke på att det här forumet handlar om Apple-produkter, men jag tänkte bara nämna att det ryktas om att det svenska bolaget Doro senare i år kommer att släppa en läsplatta för seniorer. Redan idag säljer de mobiltelefoner som är anpassade för äldre (stora knappar, tydlig display, fokus på lättanvända funktioner istället för många, osv). De kommer att offentliggöra mer information den 27:e februari.
Lite off topic är det nog, men vad kom Doro med? Jag hittade ingen bra info när jag sökte.
För övrigt tror jag också att iPad är bra för en äldre utan datorvana. På alla sätt och vis. De flesta av oss hanterar mus och tangentbord bra, men det är ju för att man vant sig, egentligen är ju ett touch-interface mer naturligt. Enda nackdelen jag kan se är att tangentbordet i iOS är lite "sterilt" i jämförelse, det kan nog vara bra med ett taktilt tangentbord för känslan. Fördelen med touch-tangenter är ju att de inte kräver någon kraft - som kan vara bra om man t.ex. har reumatism.
Jag har inte haft koll på vad Doro släppt, men det verkar som det snarare är ett användargränssnitt som kan användas på olika produkter än en helt egen platta: http://www.doro.com/experience/
Lite längre ned på sidan finns en pdf-broschyr som bland annat innehåller en bild på hur det kan se ut på en läsplatta.
Nice. 
Har suttit och kollat på klipp på Youtube där yngre människor filmat sina far- och morföräldrar som inte alls har datorvana men fattar principen med en tablet direkt. Kan ju bli lite fånigt, som om åldern skulle vara allt. Men i det här fallet är det häftigt, när bra nya metoder som touch hjälper människor att ta till sig ny teknik.