iPhone iFokus

iPhone

Etikettipad
Läst 12724 ggr
jeanettee
14

Köpa iPad i Kina?

Min mamma ska åka till Kina och jag funderar på att be henne köpa en iPad där för av nån anledning har jag för mig att det är billigare där, någon som vet något om det?

Michaela-N
1

Du kommer behöva köpa ny Laddare och du måste vara väldigt försiktig så att du inte får hem en falsk.

Niklas
0

Jag tror inte att det är så lätt att få tag på en iPad där. Apple var tvungna att ransonera dem. Dessutom kan det vara bra att vänta till onsdag och se vad nästa iPad innehåller.

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

jeanettee
1

Det måste väl vara okej om man går till en Apple-store och köper en iPad? Men det kanske inte är så stor skillnad i pris?

jizzy
1

Jag är inte helt säker nu, men jag har för mig att priserna är ganska lika Kina <-> Sverige. Hong Kong däremot är billigare!

jeanettee
0

okej tack för svar!

jizzy
1

Ingen orsak, men som sagt, ta det med en nypa salt. Jag har för mig det fanns en jämförelse på Macworld nyligen, men jag hittar den inte nu. Om du hittar något, skriv gärna här!

Godsagare
0

Om du går till en Apple store är det inga problem.

Tyvärr är kronan inte så stark nu jämfört med Rmb så det kanske går jämt upp?

De finns heller inte med 3G eftersom det ändå inte funkar i Kina.

(Om de nu inte ändrat hela systemet sen jag pratade med dem för ett år sen)

USA tror jag är ett bra ställe att handla på, även Hong Kong kan funka…

Michaela-N
0

#7 Hong kong ligger i kina….

Godsagare
0

Nja… #7 det är en sanning med modifikation…

Du kan åka till HK utan visum och de har egen valuta. Den svenska kronan står sig bättre mot den.

Ska du in i "Kina" krävs det visum så du kan inte bara glida in från HK utan vidare…

Men, teoretiskt har du rätt. ;-)

charlie
2

Jag har for mig att priset for en iPad/iPhone ar ungefar dubbelt mot vad det ar i USA.

---

jizzy
0

Nu hittade jag artikeln om iPad-priser runt om i världen. Den var på Cult of Mac.

jizzy
0

Svenska Macworlds artikel som länkar till den där artikeln finns här.

jizzy
0

Så Kina är nog lite billigare än Sverige, men frågan är om det är värt det. Brasilien var ju galet dyrt iallafall!

Niklas
0

Finns det inte en teoretisk risk att man får betala tull och moms i Sverige också?

jizzy
0

Stämmer! Vet inte hur stor risken är, men "åker man dit" måste man väl betala 25% av värdet, extra.

Niklas
1

Och tull.

Godsagare
1

Då måste de väl bevisa att man inte haft den med sig på utresan? Så bort med kartonger och dyl. Måste man ha sånt kan det ju vara billigare men mer omständigt att posta hem det…

Valutan i tabellen är jämfört med US dollar, jag vet inte om jag tänker rätt nu men dollarn kanske står starkare mot Kina-pengen än svenska kronan? Har ingen aning om det är så men man bör nog kolla Apple Store i Kina och jämföra Rmb med dagsläget mot kronan…

I tabellen gäller priserna för en iPad 2 32Gb Wifi only.

På Apple Store i Beijing kostar en sån 3688 Rmb vilket i dagsläget är lika med 3952 Sek.

Kollar man Prisjakt idag får man en sån för 4380 Sek.

Inte så stor skillnad och här får man en bättre garanti, rätt kontakter som funkar hos oss…

Kollade även priserna i HK men där fanns inte 32Gb så då fick jag jämföra med 16Gb istället…

Kina iPad 16Gb endast wifi 3202 Sek
HK iPad 16Gb endast wifi 2707 Sek

HK iPad senaste modellen, ej ännu tillgänglig men kan förbeställas,

iPad 32Gb Wifi 4109 Sek.

jizzy
0

Bra sammanfattat. Glad

jeanettee
0

Jag tackar och bugar för diskussionen som tog fart här och kommer nog inte köpa nån hem nån, får bli på hemmaplan istället. =)