Bästa abonnemanget för iPhone 4s?
Telia, Telenor, Tele2…. Jag är fattig student, som dock smsar mkt, och älskar att Twittra.
Kan tänka mig ett prisvärt abonnemang med fri surf utan extra avgifter.
Tips?
Tack!
Jo du NannaH detta beror mycket på vart du bor.
Bor du i förorten eller om du reser mycket så telia i alla lägen.
Bor du nära stad och reser sällan så 3.
"min åsikt" utifrån prestanda .bla, bla, bla
stort sett alla op har bra avtal med "fri" data och billiga att ringa med.
sen har man ju iMessage på Iphone som fungerar så enkelt som att när du skickar ett sms så känner din iphone av om mottagaren har en iphone och skickar via iMessage (data ist för sms avgift)
se till att detta är påslaget i inställningar/meddelanden.
vilket innebär att dina sms mer eller mindre är gratis när du skickar till iphone.
Och för att slippa extra avgifter, lita aldrig på en säljare och läs det finstilta på avtal.
jag har själv tidigate sålt ab till människor och "vilselett" några på avgifter.
Lycka till!
Beror helt på vad du är villig att betala för vad du får. Jag är själv "fattig" student (anser mig dock inte fattig trots att jag är student) och har ett 3-abonnemang, fast pris på 399 i månaden och då ingår fri surf och jag får använda upp hela potten. Har aldrig kommer över det trots att jag sms:ar mycket. Så länge du inte bor ute i skogen fungerar nog de flesta operatörer lika bra!
Är de bara abonnemang du vill ha?
Kolla annars upp Compiq Smart. Laddar du för 169 kr så har du fri surf och 5000 sms och ringer för 19 öre, tror uppkopplimngsavgiften är på 99 öre.
3 har ett otroligt bra erbjudande nu. Du får en Iphone 4s och får ringa, messa och surfa hur mycket du vill för 349 i månaden. Innan 699.
Hade jag inte redan köpt min så hade jag slått till direkt! Men jag fick inte byta till detta erbjudande.
Nackdelen med 3 är mottagningen om du kommer utanför stan. Men jag tror att det bör vara billigast.
Läs bara det finstilta först, så de inte är något annat som kostar…
/Elisa
#4: Å andra sidan har väl Tre den bästa täckningen för datatrafik i Sverige?
#5 Inte om man bor ute på landet. Då funkar de skit dåligt.
#6: Oj, då undrar jag hur de andra operatörerna klarar sig. Testet gäller ju hela Sverige: "Om du väljer 3 får du tillgång till Sveriges bästa 3G-datanät. Vi är den operatör som kommit längst i utbyggnaden av 3G-nätet. I dagsläget kan ca 9,1 miljoner svenskar surfa på vårt mobila bredband där de bor."
Jag hade 3 innan och när de ringde hit och hade en massa erbjudande så tackade jag nej pga mottagningen. De slutade med att de själva sa upp mitt abonnemang. De är möjligt de har blivit bättre nu för de är nog ca 2-3 år sedan jag hade de. Väldigt trevlig kundservice har de i alla fall =D
#1 Jag kan säga att jag är livrädd för att skaffa 3, igen. Hade det en gång i tiden och fick skyhöga räkningar… Som självklart berodde på min klumpighet i att inte kolla upp vad som ingick i ab. och ej. Plus ingen snäll kundservice.
#3 Med Comviq smart så ingår ingen mobil… Så tveksamt där.
Tack alla för svaren!
Har kollat in Telenors deal: Telenor surfa; surfa fritt inom Sverige, ring för 49 öre/min. och sms 69 öre/min.
Eller Telenor pott m. surf:
http://www.telenor.se/privat/mobiltelefoner/iphone-4s-bestallningsformular.html
Verkar det en bra billig deal? Då tänker ja på iphone 4s 16 GB.
Tack kära vänner :-)
Ang. Telenor; 49 öre/ min och 69 öre/ sms är dyrt. Ingen pott heller (om man inte lyfter månadsavgiften avsevärt) och deras kundtjänst har varit allt annat än trevlig.
När jag får tummen ur byter jag bort mitt Telenorabonemang till något vettigare (läs: vad som helst).
Hm… Ja, dyrt e det allt. Man betalar "bara" för mobilen, men sms or ing blir dyrare vid räkningen sedan.
Får la leta vidare …
En sak som kan vara värd att tänka på är att det kan vara avsevärt billigare att köpa telefonen löst - för pengar i butik - och sedan ta ett abonemang separat.
Jag har Tele2 och har alltid haft det, tycker det är super! :D
Tele2 har samma erbjudande som 3 har just nu. Deras fasta maxi unlimited kostar nu 345:-/mån.
Om man köper mobilen kontant så ingår inte fri surf va?
Tjejen tog nyligen ett Tele2 abonemang till sin iPhone. Abonemanget hon tog heter Smart och kostar 169 kr / mån.
Då ingår fria sms, fria samtal (öppningsavgift 99 öre), MMS 99 öre och 1 GB mobilsurf. Egentligen är det 1000 minuter samtalstid och 1000 SMS / månad, men i realiteten kommer hon inte upp i det. Särskilt inte som iPhones skickar gratis meddelanden till varandra.
Vi har wifi hemma men 1 GB är rätt mycket när man snackar surfande på mobil. Det är ju inte så att man sitter och tankar ner film med mobiltelefonen… Efter att 1 GB har förbrukats sänks hastigheten till 64 Kbit/s så helt strandad blir man inte. Hastigheten annars ska vara upp till 6 Mbit/s.
Sedan kan man ju alltid lägga till plustjänster om man tycker att abonemanget inte räcker i sin form.
Nu låter jag som en försäljare här men det är jag definitivt inte. Jag tycker bara att Tele2 har ett abonemang som är prisvärt.
http://www.tele2.se/mobilabonnemang/smart.aspx
Hoppas du hittar ett abonemang som passar dig.
#16 Detta låter bra… De flesta kontakterna jag har använder tele2…
tack.
Jao, det verkar vara så när man hör sig för. Däremot spelar det ingen roll vad personen du kommunicerar med har för abonemang, samma priser med Smart oavsett. :)
Jag har Kompis Surf, kostar mig 44,50kr i månaden i sex månader, därefter 89kr i månaden. Då ingår gratis sms och samtal till alla med tele2/comviq (vilket är de allra flesta i min bekanstskapskrets faktiskt!) och 1 GB surf. Egentligen är surfen fri hela tiden, men hastigheten stryps efter 1 GB och då blir det långsammare.
Jag älskar mitt abonnemang, den är jättebra. Eftersom jag knappt känner några som inte har Tele2 så brukar min telefonkostnad varje månad ligga på ungefär 2-3kr.
Tycker ni att 1 GB är snabbt nog…? Nu tänker jag ej ladda ner grejer, som film, musik… utan helt enkelt surfa. Dock vill ja ej att det ska ta flera minuter tills sidorna laddas/dyker upp. :P
Alltså, hastigheten är upp och till och med 6 Mbit/s vilket definitivt är tillräckligt när det kommer till att uppdatera Facebook och Twittra (eller maila, eller surfa, eller lyssna på Spotify, eller vad du nu har tänkt…). :)
Enligt det abonemang jag nämnde har du den hastigheten tills du laddat ner information nog att komma upp i mängden 1 GB (gigabyte) per månad. Jag misstänker att det är mer än nog för den genomsnittlige användaren.
Om du nu mot förmodan skulle hämta information så att denna "pott" blir fullt utnyttjad, ja då sjunker din uppkopplingshastighet till 64 Kbit/s vilket inte är någon superduperfart precis. Flera telefoner har inbyggda funktioner - eller särskilda appar - som att visar exakt hur mycket datatrafik som rusat genom telefonen. Då kan man hålla reda på hur mycket man faktiskt utnyttjar sin mobila uppkoppling mot Internet.
Hoppas det här var till någon glädje. :)
Det var det verkligen. Äntligen förstår jag. :)
Tackar.
Inga problem. :)
Michaela-N, Köpte du då abonnemanget och mobilen var för sig? :)
#23 Synd att mobilen inte "ingår" i abonnemanget. Har ej råd att betala kontant just nu… :/
Eftersom jag är student så har jag kollat på en bra (?) deal hos mecenat:
Iphone 4s 16GB 1 kr
Abonnemang Tele2 kompis Surf student 59 kr
Förhöjd avgift 200 kr
Alltså 259 kr i 24 månader.
Samtal till Tele2 och Comviq 0 kr/min
SMS/MMS till Tele2 och Comviq 0 kr/st
Samtal till övriga operatörer och fasta nätet 0:69 kr/min
SMS till övriga operatörer 0 kr/st
MMS till övriga operatörer 0:99 kr/st
Mobilsurf 6 Mb/s 1 GB
*3000 fria SMS/mån till alla nät ingår. 3000 fria MMS/mån ingår till alla Tele2- och Comviq-mobiler. Därefter 69 öre/st.
Verkar det bra/värt att betala för?
Ursäkta för att jag är så tjatig! Men jag är extremt petig när det gäller långvariga betalningar som abonnemang…
#24 Nej, jag köpte de tillsammans. 244 kr i månaden där 200 är för telefonen ocv 44 för abonnemanget. 44 kr kostar det även utan mobil. Jag har också iPhone 4S 16 GB. Det där var konstigt, det är inte samma. Jag har bara gratis sms till alla med comviq/tele 2 :)
Ok. Vad heter ditt abonnemang? :)
Kompis surf va? Missade det :P ska kolla upp det! :)

Jag använder Tre som operatör för min iPhone 4. Tycker det flyter på bra, sällan avbrott och sådant nu för tiden. Snabb internetåtkomst som aldrig krånglar, mycket bra hastighet för att tex. använda för dokumentnedladdning till skoldatorn. Tycker att jag har mycket bra nätåtkomst, bor lantligt och går i skola i stan och det funkar bra överallt. Man kan säga att 9/10 gånger så har jag fulla pinnar så att säga.
Har ett abonnemang som ligger på 399 kr/månad. Har fri surf på 10GB använder bara 1GB per månad, 3000 fria sms, 3000 fria sms inom Tre samt fria samtal inom Tre och till hemtelefoner. Får även ringa för ca. 270 kronor tror jag (som används till startavgifter för samtal och dylikt) då man får fylla själva månadspotten med sådant man vill ha i sitt abonnemang.
Enda problemet jag ser direkt är väl att jag inte har någon vidare mottagning inne i vårt hus från i början av 1900-talet, men det beror på själva byggnadskonstruktionen och inte vilken operatör jag har valt. Man kan inte heller därför anse detta problem som relevant och är väl även därför vissa anser som Tre ej passande på landet då det är "stockhus" men men.. det beror ej på operatör om man inte kör på Telia som bara rustat upp sina stenåldersmnaster vill säga ;)
#25 Hmm…Hittar inte detta abonnemang + iphone 4s på Tele2s hemsida längre. Jo, hittar endast abonnemanget men ej att telefonen ingår med detta ab.
Kanske de har tagit bort detta erbjudande ur sortimentet? :S Gaah…Det som lät så bra o billigt. :(
Putt…
*Tycker ni att studenterbjudandet verkar vara bra/värt pengarna? :)
#28 Jag har haft tre och de är skitkass mottagning i vårt 100 år gamla hus medans comviq funkar kanon. Telenor är relativt dålig mottagning.
Så jag tror mer de är operatörerna de är fel på annars skulle de varit lika dålig mottagning på alla operatörerna tycker jag.
Har ca 12 km till närmsta stad 
Offtopic till trådskaparen; man är inte fattigare än man gör sig. ;)
:P
Nej men, jag vill bara inte få skyhöga räkningar! Sen är det alltid bra att leta efter det bästa och "prisvärda". ;)
En till fråga, till er sötnosar: Kan man ens surfa med 64/kbits…? Tar det flera minuter tills en sida laddas på mobilen? :P
Förresten beställde jag ny telefon och tog ett nytt abonnemang idag. Blev Tele2 Smart med en svart iPhone 4S. :)
#34: Du kommer att tycka att 64 Kbit/sekund är väldigt långsamt. Nuförtiden är 2 till 10 megabit/sekund vanlig surfhastighet.
#36 Jo…Jag är rädd för att förbruka 1 GB faktiskt. Okej, på Comviq/Tele2 student så är surfen 1GB/6mb. Så 6mb borde räknas som vanlig surf hastighet… Tror jag kör på mitt "fynd" ändå. Haha :P
Vid normalt användande kommer man inte i närheten upp i 1 GB / nedladdat i månaden.
Vid normalt användande syftar jag på att jag själv använder Spotify, kollar Facebook, läser mail osv på daglig basis. Iofs använder jag delvis möjligheten att lagra Spotifylistor lokat på telefonen - men iallafall…
Niklas: Jag har aldrig provat 3, så det är mycket möjligt att de har bäst täckning då det kommer till det mobila internetet. MEN jag har aldrig haft krångel med vår 3G med varesig halebop (som jag haft i 3 år) eller tele2 dom jag precis skaffat. Så för mig känns det onödigt att skaffa 3 bara för deras mobila täckning, och då bor jag ändå i en litenliten norrländsk by.
Jag har tele2 maxi unlimited just nu och den hastighet och det dataminne man får med det har gjort så att min mobil funkar precis lika bra som min dator.
Tyvärr så är erbjudandet slut nu dock.
Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?
#40: 1 GB är förmodligen inte hastigheten utan mängden data du får föra över under en månad.
#40 Apparna kan man ladda ner via iTunes och dator eller direkt från AppStore med mobilen. Har du wifi hemma eller hos någon kompis (osv) så kan du med fördel utnyttja det vid nedladdandet. Då går det både fort och upptar inget utav den mängd du får ladda ner varje månad.
Ang. inlägg #12 - Om man köper iphone kontant:
Hur blir det med sim kort? Får man ett nytt då man köper ett Tele2 Smart ab. ? Hur har Ni gjort :)?
#44: Köper du telefonen obunden kan du sätta in vilket kort och abonnemang du vill.
Utan sånt "Micro sim", som man har till iphone 4?
Jasså, du tänkte på storlekar. Be din operatör att skicka ett kort som passar telefonen.
”Tror” dock jag har hittat det perfekta abonnemanget för mig. Det är ett student abonnemang, billigt vet jag ej. Men med tanke på vad som ingår i ab. kanske det är värt? Det är ett tele2 abonnemang.
Volym mellan student:
Förhöjd avgift: 0 kr
189 kr för abonnemanget
150 kr för förhöjd avgift
Totalt månadspris: 339 kr Med detta ingår Samtal till övriga mobillnät i Sverige 0,00 krSMS till Tele2/Comviq/st 0,00 kr SMS till övriga mobilnät i Sverige/st 0,00 kr MMS till Tele2/Comviq/st 0,00 kr MMS till övriga mobilnät i Sverige/st 0,00 kr
Månadsavgift för student 339 kr
Öppningsavgift 0 kr
Inträdesavgift 0 kr
Dessutom ingår 1000 min/SMS/MMS ingår varje månad.
3 GB surf
Tycker det är prisvärt just för att 3GB surfen är med… och de ”fria” samtalen.
Självklart skall jag läsa det finstilta.Hur som helst vill jag ej betala något ”extra”, och enligt tele2 är detta ett fastpris abonnemang!
Låter det något värt? Även om 1000 fria sms/mån och 1000 fria sms till alla nät, låter lite skumt.
Jag hade ett liknande abonemang som det där, och som ung så klarade jag mig inte alls på "bara" 1000 sms, samtalsminuterna var dock inga problem.
Så jag har något som heter "ung 25" hos telia, då betalar jag förvisso för samtalen (0kr till telia och 49 öre/min till övriga) men har fria sms. Abonemanget kostar bara 49kr i månaden, för 99kr till i månaden får du 1GB surf, vilket jag klarar mig utmärkt på eftersom jag mest rör mig i wifiområden - skola, hemmet, kompisar.
Ja… förstår inte riktigt vad de menar med 1000 fria sms och fria sms till alla nät… så det ingår då endast 1000 sms - som man skickar gratis oavsett operatör/månad?
Hittar inte vad som händer efter man har överskridit dessa 1000 sms. Borde stå 69 öre alt. 49 öre , som de flesta abonnemangen.
Men om det nu är ett fastpris ab. så borde ju månadsavgiften vara på 339:- oavsett om man sms:at upp dessa 1000 sms? :P
Har mejlat tele2 och väntar på svar.
Bäst är väl kanske att ringa. När jag ringer telia brukar de vara väldigt hjälpsamma iallafall.
Så du ska vara medveten om att det bara ingår 1000sms, sedan betalar du för varje. Och som jag sa tidigare, det räcker inte för mig, kände mig väldigt begränsad.
#51 Haha. Du "insisterar" forfarande på Smart ab. Det verkar ju vara jättebra… men är rädd att surfen inte skall räcka… Sen betalar man 369:- med smart abonnemanget inkl. iphone,
och 339:- med volym mellan student.
Kan förstå att dessa 1000 sms inte räcker så långt… Dock lockas jag av 3 GB surfen. :O och tele2:s beräkning på hur mycket GB surf man behöver skrämmer mig lite:
http://www.tele2.se/mobilabonnemang/mobilsurf.html
Kolla längst ner, på "Vilket surfpaket passar mig"?
Förlåt, om jag är så tjatig. Detta är nog iphone i fokus längsta tråd. xD
#53 Men samtidigt gissar jag att du, precis som jag också rör dig mest bland wifi-nätverk. Eller har jag fel?
Jag surfar till 99% med Wifi, sen kanske jag vill uppdatera min facebookstatus eller liknande när jag är inne i stan. Men då räcker absolut 1GB.
Men surfar du aldrig med Wifi, ja då räcker nog inte 1GB.
Som sagt, när jag ringde Telia i vintras så köpte jag ett flexpaket, däremot så påstod tjejen i telefonen att det var fria sms som ingick där. Därför fick jag en chock när räkningen kom på över 2000kr, för då hade de tagit betalt för varenda sms som hade överskridit nr 1000. Jag ringde och var rasande för jag kände mig så lurad. Killen i telefonen var väldigt hjälpande och tog bort kostnaden för alla de smsen. Efter det bytte jag till Ung 25, så jag vet att jag har fria sms, surfen räcker och betalar bara när jag ringer. Billigt abonnemang som passar mig - men förmodligen inte alla.
Vad är det egentligen för skillnad på Smart abonnemanget
och student volym mellan?
(förövrigt tog mecenat bort det från sin sida. :( student volym "ersätter" smart på deras hemsida. Surt!)
Volym mellan kostar 339 med iphone 4s
Smart kostar 369 med iphone 4s
Båda abonnemangen erbjuder 1000 fria sms och 1000 fria samtal per månad. Därefter 69:/öre
Då gäller det att ha koll på hur många sms man skickat, alternativt när månaden är slut, så att man ej betalar "extra". Finns väl appar man kan ladda ner för att kolla detta?
Tror jag satsar på Volym student trots allt. :)
Hur funkar det med whatsapp och liknande appar? Är det dataförbrukningen som kostar då, eller helt enkelt fria sms?
Tack allesammans för bra svar!
En till fråga bara (har lärt mig att det är bättre att fråga FÖR mkt än för lite ;) )
Dessa Push meddelanden man har på iphone som dyker upp vid notiferingar i sociala nätverk… Drar det GB?
Typ om jag har 1 GB. dras det ett antal mb/gb när jag får push meddelanden?
Det är olika beroende på vilka appar som orsakar dem.