iPhone-app som skickar sms när man inte kan svara?
Min pojkvän har en jättesmidig funktion i sin Samsung Galaxy SII. När någon ringer kan han ta fram en lista över sms som tex skickar "Jag kör bil kan inte svara just nu" Finns det någon app till iPhone som har liknande funktion?
Message Templates är en sån app och den är gratis. Det finns ett gäng till. Jag har inte använt dem.
Ok. Tack
Just det kommer som en ny funktion i iOS6 som släpps i höst.
Mvh // Johan
Någonstans måste det vara mer trafiksäkert att svara, än att sitta och välja vilket svarsalternativ som skall skickas som sms :o)
Jag förstår dock poängen med funktionen - får väl se när den kommer om det är något jag kommer använda. Kommer nog inte att ladda ner app för det men tål att fundera på. Skulle i så fall vara en som skickar ett på förhand valt sms direkt någon ringer om man nu vet att man inte kan svara.
mvh Martin
Det är ju vansinne att sitta och leta i en lista med sms när man kör bil. Om man skulle kunna göra en förinställning innan man börjar köra så förstår jag vitsen, men som Martin säger så är det nog mer trafiksäkert att svara än att leta fram ett svars-sms.
det beror ju även på var man kör just då när det ringer, det passar inte i alla lägen att ta upp telefonen överhuvudtaget. annars är det ju bara två tumrörelser om man har en mindre telefon som man kan hantera med en hand. för mig är det mer distraherande att svara än att använda svars-sms. vilket jag för övrigt ska börja göra, jag visste inte att jag hade den funktionen på min Samsung Galaxy W 
Tycker ofta det kan vara svårare att fixa något med bilstereon än det är att t ex byta låt på Spotify i telefonen.
Det är sällan mobilen i sig som är problem i trafiken, utan snarare brist på uppmärksamhet. Och det gäller lika gärna radion, sätta kaffekoppen i mugghållaren, hitta nappen åt barnet, etc.
I Sverige blird et heller inget förbud mot prat i mobil under körning, just för att det inte är mobilen som är problemet, utan samtalet i sig som gör att man blir okoncentrerad. Då skulle man i så fall behöva förbjuda allt prat i bilen, även med medpassagerare alltså.
Men det bästa är givetvis att bara koncentrera sig på sin bilkörning och skita i allt annat.
Mvh // Johan
Alla är i olika. För mig är det definitit mer trafikfarligt om jag tittar på min telefon för att välja ett svars-sms (eller sitter och skriver sms) än om jag kan titta på trafiken och pratar i telefon (men det tar såklart också på min koncentration, därför gör jag det väldigt sällan och gör jag det använder jag i 99% av fallen handsfree. Har sett tillräckligt av olyckor för att föraren gjort annat än tänkt på körningen (som Johan säger, det är ju inte bara telefonen utan mycket annat).
mvh Martin
jag hittade inställningarna för egna sms, jag raderade alla, har nu två egna, det räcker. ska försöka komma ihåg att använda dem. har jag absolut ingen chans att svara då gör jag ju inte det, men står jag vid ett rödlyse och väntar med tio bilar framför, då hinner jag trycka fram ett meddelande.
Det händer såååå mycket olyckor när folk sitter och messar, och även pratar i telefon samtidigt som dom kör. Orutinerade förare toppar förmodligen den listan. Måste man absolut prata eller messa så varför inte stanna vid närmaste ficka eller busshållplats?
#10 orutinerade förare toppar förmodligen den listan? vad är en orutinerad förare? en lista vore intressant att se 
#0: En variant är att säga till Siri att skicka ett meddelande.
#11 En orutinerad förare är en förare som inte är så van. Nytt körkort, kör sällan mm. Jag har ingen lista därför skrev jag förmodligen. En gissning som jag tycker är logisk. Kan ju vara helt fel också
Min erfarenhet är att E som just tagit körkort är mer uppmärksamma på trafiken än d som kört ett antal år. De kör säkrare. Så personligen tycker jag inte att det har med vilken körvana man har, eller hur länge man haft körkort. Alla kan bli distraherade av telefoner eller annat man pillar med under körning. Men nu börjar tråden kanske glida iväg..;)
Med risk för att ta tråden helt OT så har jag ingen lista heller vad gäller förare. Men såklart är det ingen slump att unga killar i åldern 18-24 betalar mer för sin bilförsäkring än vad män i 50-årsåldern gör.
Såklart kan alla bli distraherade oavsett vana, men jag tror ju nog att vana har med saken att göra när något händer - om man reder ut det eller inte. Min erfarenhet efter att ha varit på ett antal olyckor är att de lite större/värre olyckorna som beror på felbedömningar eller att man sysslat med annat än det man borde har överlag förare med max 3-4 års körkortsinnehav, även om det såklart finns undantag. Det finns väl också statistik på vilken åldersgrupp som står för flest olyckor. Därav försäkringsbolagens premier.
mvh Martin
Betalar killar mer än tjejer i premie? Det visste inte jag. Men när jag tecknade bilförsäkring så fick jag kryssa i att "någon under 24 år kör bilen". Jag upplever (tyvärr) att de som haft kk länge kör sämre än färska förare.
#14 Om du tror att en nybliven körkortsinnehavare kör säkrare än en erfaren bilist så tror jag tyvärr du är ute och cyklar. Jag håller just nu på att övningsköra med min dotter och har bekanta (unga killar) som just fått körkort, och att påstå att dom är säkrare förare än dom som haft körkort i många år är att ljuga. Bara för att man fått körkort innebär det inte att man kan köra bil. Det krävs några års ständig övning för att få rutin och vana och bli en duktig bilist. Jag påstår dessutom att många unga, särskilt killar helt saknar omdöme i trafiken. OBSERVERA att det inte gäller alla unga. Det finns många duktiga unga förare också. Men som Martin säger så är killar i åldern 18-24 år en stor riskgrupp. Där talar statistiken sitt tydliga språk.
Sorry, det blev visst lite OT…
#17 jag tror inget, det är sånt jag upplever nästan varje dag, jag kan ju inte säga att det du upplever inte är sant? för det vet jag ingenting om, dessutom så påstår du att jag ljuger?? men snälla nån.. för det första så har jag inte sagt att det gäller alla överlag, utan enligt min erfarenhet. dina erfarenheter är inte mina, så vi får och kan ha olika åsikter.
Förresten så har min dotter haft körkort i ett år nu, hennes kompisar ungefär samma plus något år till.. och jag måste säga att de kör väldigt bra, har mycket bra koll och uppmärksamhet. men det är väl individuellt..
de som haft körkort många år, de slarvar med hastighet, uppmärksamhet och avstånd bland annat. men nu sätter jag punkt här, jag uppskattar inte att bli kallad lögnare. god kväll!
förlåt ts, för väldigt mycket ot! 
#18 Nu missuppfattade du det jag skrev. Jag säger inte att du ljuger utan att jag skulle göra det om jag sa att dessa nybakade körkortsinnehavare kör säkrare.
Det verkar som vi har olika erfarenheter, ja.