iPhone iFokus

iPhone

Etikettövrigt-iphone-ipad-ipod
Läst 12039 ggr
Karmatarerskanise
0

Se hur telefonen är låst?

Har hört talas om att en del telefoner är låsta via satellit. Vad innebär detta? Och vad är skillnaden på det och att telefonen är låst via operatör?

Niklas
0

Var har du hört det? Det känner jag inte igen.

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Karmatarerskanise
0

Har sett folk som säljer sina telefoner som skrivit att dom är satellit låsta. Andra att dom är operatörslåsta.

Vet du hur det fungerar med upplåsning av telefoner? Måste abonnemangstiden ha gått ut innan man kan låsa upp den?

Niklas
0

Ja, bindningstiden måste ha gått ut. Annars får du betala en straffavgift motsvarande värdet för återstående bindningstid. Det går också att vända sig till andra ställen och låsa upp dem, men det brukar vara rätt dyrt.

Karmatarerskanise
0

#3 Förstår inte varför odm gör så. Man är ju fortfarande tvungen att betala abbonemanget i vilket fall som helst. Så vad gör det dom att man låser upp telen..

Om man går till en applebutik, gäller det samma där att man får betala resten av bindningstiden?

För jag kan inte använda telefonen så länge den har 3. Tappar hela tiden kontakten med nätet, även mitt i staden. Och jag måste vara tilljänglig.

Niklas
0

#4: Jag håller med. De är väl rädda att man ska låta abonnemanget ligga och bara betala de fasta avgifterna när man använder en annan operatör i telefonen.

Ja, Apple lär inte låsa upp den om det är bindningstid på den. Du får vända dig till några som de här:

http://www.låsauppiphone.nu

Det finns säkert fler som gör det. Sen beror det förstås på vilken telefon du har. Om det är värt det alltså.

Karmatarerskanise
0

OJ! Vilka priser. Det är det inte värt eftersom det är 3an jag har. Kostar väl lika mycket att köpa en ny som att låsa upp.

Niklas
0

Är det iPhone 3G eller 3GS du har? En nästan ny 3GS verkar kosta drygt 1.000 kronor på Blocket. Det kan nog gå att pruta också.

Karmatarerskanise
0

3g tror jag

Niklas
0

Okej, då är andrahandsvärdet antagilgen ännu mindre. Men kan det verkligen vara kvar bidningstid då? Det brukar väl aldrig vara mer än 24 månader?

Karmatarerskanise
0

Det är ända till november nästa år tydligen säger svärmor som jag har fått telen av. Tycker också det är konstigt.

Karmatarerskanise
1

Hittade nu att det inte var satellit låst utan satellit spärrad folk skrev om. Förstår inte vad det är för något.

Niklas
0

Om den är bunden ett drygt år till kan det nog inte vara en iPhone 3. Jag tror inte att den såldes så länge som till för ett år sen. Det är nog åtminstone en 3GS.

Jag har rotat lite. Det du kallar satellitlåst telefon verkar i själva verket vara telefoner vars IMEI är spärrade för användning. Förmodligen på grund av stöld.

Det finns två kategorier av spärrar. Grå och svart kallas de. Är den grå kan den fortfarande anslutas till operatören (för att operatören ska kunna se var den befinner sig), men det går inte att ringa med den. Är den svart får det inte ens att koppla upp den mot en operatör utan fungerar endast som en iPod touch i princip.

Det låter inte så attraktivt att ha en sån telefon.

Läs lite mer på exempelvis Wikipedia:

IMEI

Karmatarerskanise
0

#12 Okey, Tack för svar :)
Låter ganska dumt att folk försöker sälja sådana telfoner :P

Fanns det en sida där man kan skriva in modellnummret för att kolla vilken telefon man har?

[joab]
1

Utgå från att spärrade telefoner är stulna om inte säljaren kan bevisa motsatsen.

Niklas
0

Javisst, här hittar du Apples lista över modellnummer och motsvarande modell:

Identifiera iPhone-modeller

Modellnumret står på baksidan av telefonen. Ta på dig starka glasögon för det är smått. Glad I korta ordalag kan man säga så här:

A1428 iPhone 5 (GSM-modellen)
A1429 iPhone 5 (GSM- och CDMA-modellerna)
A1387 iPhone 4S
A1431 iPhone 4S (GSM Kina)
A1349 iPhone 4 (CDMA-modellen)
A1332 iPhone 4 (GSM-modellen)
A1325 iPhone 3GS (Kina)
A1303 iPhone 3GS
A1324 iPhone 3G (Kina)
A1241 iPhone 3
GA1203 iPhone

Du kan också få ut en del information ur serienumret:

Vad betyder iPhones serienummer?

Karmatarerskanise
0

Verkar vara en A1303 iPhone 3GS.

Men jag hade för mig att 3g var den som hade silverkant :P

#14 Ja jag tänkte inte köpe en tele, har redan en hemma. Men jag trodde att satellit var en annan typ av lås.

Niklas
0

Både iPhone 3G och 3GS hade silvrig ram.

Karmatarerskanise
0

Aha, då har jag missuppfattat. Tack för hjälpen :)

Niklas
0

Glad