Det där med säkerhetskopiering av iPhone...
Min älskade gamla Iphone 3Gs har inte många dagar kvar på sin livstid och jag har börjat planera mitt inköp av en Iphone 5. Men jag är livrädd för att förlora framförallt kontakter, musik och sms. Hur sparar jag dem? Bilderna har jag lyckats lagra på datorn men hur får jag över det andra? Jag märkte just att iCloud inte fungerar eftersom min Iphone inte är uppdaterad och det är inget jag heller vågar göra eftersom telefonen är köpt i USA för herrans massa år sedan.
Tips och råd uppskattas :)
Jag skulle rekommendera att du synkar med Google. Här finns en instruktion:
Synka med Gmail, Google kalender och kontakter
Sen skulle jag inte vara så rädd för att uppgradera till iOS 6 om du bara ser till att göra en synkning och säkerhetskopiering med iTunes först.
#1 Hur säkerhetskopierar jag hos iTunes? Har nog aldrig fattat det…
Här hittar du Apples instruktion för säkerhetskopiering:
#3 Känner mig fruktansvärt oteknisk nu men då vet jag ju precis hur man säkerhetskopierar. Men kan man inte hitta den här säkerhetskopian någonstans på sin dator? Jag trodde man kunde finna sina bilder t.ex. på datorn efter att man säkerhetskopierat telefonen. Hur vet man annars att den är säkerhetskopierad?
Okej, jag fann denna sidan: http://support.apple.com/kb/HT4946?viewlocale=sv_SE. Så jag sökte upp mappen på min dator och trodde då jag skulle finna mina iphonebilder bland de mapparna (t.ex.) men icke.. fast det kanske inte heller är meningen? jag är bara rädd om allt som är sparat på telefonen.. skulle på något sätt vilja ha in det i datorn.
#5: I säkerhetskopiorna kan du inte plocka ut de olika filerna för hand. Därför rekommenderar jag att du för över foton och filmer från telefonen till datorn ifall du vill titta på dem, eller för att ha en extra säkerhetskopia.
Du hittar Apples instruktion för import av bilder och filmer från iPhone och iPad här:
iOS: Importera personliga bilder och videor från iOS-enheter till datorn
#6 Problemet är att min dator inte känner av att Iphonen är inkopplad och därmed kan jag inte hitta den under "Dator". iTunes öppnas dock direkt när jag kopplar in telefonen.
Försökte koppla in telefonen på min pappas dator istället för att lägga över bilderna där istället och då kom den där skylten fram om att importera bilder. Så jag tröck där men då kom det fram en skylt som sa "hittar inga bilder" - hur kommer det sig om jag har över 700 bilder på min telefon?!
Har du senaste versionen av iTunes installerad? Ligger bilderna i kamerarullen?
Varför skulle det vara ett problem att uppdatera telefonen för att den är köpt i USA? 
#10: Jasså, är den jailbreakad, då har jag ingen aning.
Tack för all hjälp iallafall, får väl eposta varenda bild.. eller nått.