Decibelkontroll med iPhone-app
Jag tittade nyss på TV4s nya program "Uppfinnarna". Det var en tjej som hade en uppfinning där det var en liten dosa på hörlurssladden som varnade då decibelnivån blev hög och potentiellt skadlig för hörseln. Den ena i juryn, som väljer ut vilka uppfinningar som är bra och vilka som inte är så bra, sa då att det redan fanns appar för detta.
Nu undrar jag om någon vet vilka dessa appar är? Jag har nämnligen inte lyckats hitta en enda app som kontrollerar decibelnivån i hörlurarna.
(Jag vet mycket väl att man kan sätta en maxgräns på hur högt man kan höja ljudet. Detta har dock inget med decibelnivån att göra. Låtar kan ju variera i ljudnivå trots att ljudinställningen på iPod/iPhone/iPad etc. inte förändras.)
Nej, någon app som kontrollerar och varnar för volymen i lurarna känner jag inte till. I och med att olika lurar ger olika hög volym in i örat har jag lite svårt att se hur det skulle fungera om man vill ha det exakt.
Har inte heller hört talas om ngn sådan app. RobinEH, vart har du hört talas om det, att sådan app skulle finnas?
MVH/
Sessan1
Jag tror att det är det här han menar: