Viktigt tips om Dropbox till iPhone
Hejsan hade problem idag med min iphone och skulle göra en update för den. Så pluggade in den och började fixa. Sen kommer det upp ett fel om iphonen. Då visar det sig att den måste återställas, kommer inte åt varken bilder eller mina video filer. Som tur var hade jag en app på min telefon.
Så till alla er som inte brukar överföra till datan eller externhård disk ladda ner appen Dropbox. Du kommer kunna komma åt alla bilder och videos. Om det skulle hända er samma sak som mig. Hade extrem tur denna gång
Dropbox finns även för vanliga datorer (stationära och laptop) men finns som app också, och det är samma sak man kommer åt.
Det är ett webbkonto kan man säga, en hårddisk som ligger på webben där man kan lägga sina filer och där bara man själv kommer åt dem. Eller, om man t.ex. har foto i en mapp där kan man dela den mappen med några vänner så kan de se fotona som ligger där (men inte radera osv).
I gratisversionen ingår ett antal GB (vet inte exakt hur många) men sedan kan man köpa till mer om man vill det.
Så det är ett ställe där man lätt kan backup:a t.ex. filmer och foton. Men det är ingen backuptjänst, så den tar inte backup på kontakter osv på telefonen.
Den är också bra om man är flera som jobbar i ett och samma dokument så kan man ha dokumentet sparat i drop-box, hämta ner det när man skall jobba i det och sedan ladda upp det igen så att den senaste versionen alltid ligger i drop-box. När sedan den andra vill jobba i samma fil så laddar han eller hon ner den från Dropbox och har då senaste filen utan att man behöver maila filen fram och tillbaka osv.
mvh Martin
En länk kanske kan vara på sin plats: https://www.dropbox.com/
mvh Martin
Här står lite om Dropbox:
Man kan också göra säkerhetskopia till iCloud som synkas med telefonen. Då sköter den kopieringen själv. Gratis utrymme är 5GB.