iPhone iFokus

iPhone

Etikettfrågor-och-problemlösning
Läst 7271 ggr
MiNaNo
2013-03-09 18:18
8

2 iPhone "synkade" - MMS?

Hej! Har en liten fundering och hoppas att någon vet hur det ligger till:) Jag har en bekant till mig som har "kopplat ihop" sin iphone med sin sambos. Alltså att de har samma kalender osv (om jag har fattat det rätt.. Är inte så hemma på det här ämnet). Denna vän säger att om han/hon skickar MMS så syns det även på sambons mobil (sambon ser bilden som han/hon skickat). Stämmer detta? Och om det nu är så, ser sambon MMSen även om det skickas som iMessage (heter det va?)? Kan man komma runt detta på någotvis utan att "koppla ifrån" varandras iphones? Min bekanta (eller båda av dem egentligen) tycker att det är smidigt att ha telefonerna "synkade" men vill inte att skickade MMS ska synas i båda telefonerna. Hoppas att ni fattar vad jag menar är som sagt inte så hemma på detta område:) Ha en bra dag!

Martin
2013-03-10 15:16
0

Om din bekant säger det så stämmer det väl, eller tror du de bluffas? Du kan ju be att få se det annars.

Det finns olika kalendrar, ekonomiprogram osv som man installerar på sin respektive telefon men som man kan koppla till en annan användare, och då kan man se varandras kalendrar, gemensamma inköpslistan osv.

Om det finns något som länkar samman sms/mms/imessage vet jag inte, har aldrig hört talas om.

Men att telefonerna skulle vara synkade så att allt är samma i båda telefonerna har jag svårt att tänka mig, så det borde gå att koppla bort meddelandebiten om man vill det. Enklast är väl att de börjar med att titta där de har kopplat samman telefonerna, om det nu är en app eller vad det är.

mvh Martin

MiNaNo
2013-03-10 16:59
0

Det är "ihop" kopplade me iTunes o iCloud (heter det så?)… Ingen som har koll på vad som händer om man skickar MMS som iMessage?

Martin
2013-03-10 17:16
0

Jag skickar mycket SMS och MMS som iMessage och det händer inget speciellt mer än att det kommer fram och att det är gratis.

Fast, kan det vara så att din bekant och dennes sambo har skickat ett iMessage till både varandra och andra? Dvs säg att han skickar ett iMessage till henne, och till 2 gemensamma kompisar? För det blir lite av en "chat", om de andra svarar på de imessage:na så ser alla allting.

Vill man inte att den andra skall se det får man skicka ett iMessage bara till den/de man vill skall se det.

Det har dock inget med iCloud att göra. Mot iCloud synkar man t.ex. telefonen eller paddan för att backaupa osv. iTunes kopplar inte heller ihop på det sättet att det som syns i en telefon (sms/mms) syns i den andra såvitt jag vet.

mvh Martin

Niklas
2013-03-11 02:48
0

#0: Det låter som om de har valt att Synka med samma Apple ID. Så har jag mellan min Mac, iPhone och iPad. Fast jag skulle inte vilja dela det med någon annan. Det kan nog bli rätt rörigt.

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Martin
2013-03-11 07:36
0

#4 Men att man får upp samma sms/mms borde inte bero på vilket apple-id man synkar mot, eller spelar det någon roll?

mvh Martin

Niklas
2013-03-11 10:34
0

Jag antog det, men jag kan inte säga säkert eftersom jag inte har synkar två iPhone med samma. Fast du har rätt, det borde hänga på telefonnumret.

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

MiNaNo
2013-03-11 15:04
0

Ja som sagt jag vet ej… Verkar inte som att sms/imessage syns på båda telefonerna…🤔