iPhone iFokus

iPhone

Etikettövrigt-iphone-ipad-ipod
Läst 3975 ggr
Lamina
2013-04-01 17:42
1

Operatörslåst iPhone?

Jag var ner och hälsade på syrran nu i helgen, och kom hem med en iPhone 4 som hon ville sälja då hon skaffat en Samsung. Tänkte att den är ju i princip ny och rätt så billig, så jag körde på det och tänkte inte så mycket.

Nu har jag kommit hem, och fixat till mitt sim så det passar i telefonen. Och så funkar det inte! Min andra syster provade sitt, och det funkade inte heller. Ringde syrran, och hon sa att hon faktiskt hade glömt att den var låst, men att hon betalar för att få den upplåst om jag inte vill byta abonemang.

Jag ska erkänna, jag är helt lost när det kommer till sånthär. Men är det lagligt att låsa upp en telefon som är låst till en operatör? I så fall, hur mycket kostar det? Vart kan jag göra det? Om det inte är lagligt, kan jag byta abonemang och behålla mitt nummer? Lite hjälp till en total newbie tack. 😇

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Lamina
2013-04-01 18:01
0

Var in på Telenor och kollade runt lite, och det går visst att flytta mitt nummer till dom. Men då måste det vara registrerat på mig. Har kontantkort, hur vet jag om det är reggat på mig..?

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Charlott_
2013-04-01 19:06
0

#1 klart det går att låsa upp en mobil. Bara gå in på någon mobil butik. Kostar kanske 300 spänn, berors på :)

Lamina
2013-04-01 20:30
0

Ja, men är det lagligt då?

//Lamina

Charlott_
2013-04-01 20:58
0

#3 Varför skulle butiker göra olagliga saker? :S

Lamina
2013-04-01 21:08
0

Idk. *shrugs* 😇

Men det lutar åt att jag byter till Telenor. Ska ringa deras kundtjänst imorgon. Förhoppningsvis vet dom hur jag ska göra. 🙂

//Lamina

Karmatarerskanise
2013-04-02 11:27
0

Ska man låsa upp den på ett sätt som inte förstör telefonen så måste man göra det hos operatören. Då får man betala hela summan för återstoden av abonnemangstiden. Har man då lång tid kvar kostar det alltså mycket.

Gör man det hos någon annan så kan man efter det inte uppdatera telefonen, för då försvinner allt.