iPhone iFokus

iPhone

Etikettövrigt-iphone-ipad-ipod
Läst 12906 ggr
maay
1

16 eller 32 gb iPhone 5?

Ska köpa min första Iphone nu efter påsk och har bestämt mig för en 5a. Dock vet jag inte om det ska bli en med 16 gb eller 32 gb? 
Jag kommer fota mycket med mobilen och ha en hel del appar, några offline-listor på spotify m.m
Hur mycket rymmer en 16 gb?

//Linnea

Medarbetare på Cockerspaniel Ifokus

[Jens]
0

Väldigt svårt att välja men om man t ex ska filma eller ladda ner mp3 och lagra avi-filer så tycker jag valet med 32GB är ett måste men att ta en massa bilder och lyssna på spotify så räcker 16GB långt.

maay
1

#1 okej, tack för svar! :)

//Linnea

Michaela-N
1

Jag har 16 GB och skulle lätt behöva 32 GB. Nästa iPhone jag köper kommer bli med antingen 32 eller 64. Fyllde snabbt min telefon med appar som tog stor plats, så lagringsutrymmet blev fullt.

[Jens]
0

Appar som tar plats är ju spel som kräver en del så spelar man mkt så är det bra med mer minne. Vanliga appar är ju inte så värst stora och använder man alla på en gång?

Niklas
3

För mig är det mest en fråga om disciplin. Jag väljer 16 gigabyte därför att jag vill tvingas tänka efter vad jag har på telefonen. 16 gigabyte rymmer väldigt många appar, filmer och bilder. För att det inte ska bli för mycket i telefonen flyttar jag över bilder och filmer med jämna mellanrum. Andra filer jag behöver ha tillgång till lägger jag i Dropbox. På det viset behöver jag inte lagra dem i telefonen. 

Som Jens skriver är det vissa spel som tar mest plats. Real Racing 3 tar till exempel 1,8 gigabyte. Det är helt vansinnigt. Jag tillåter mig bara att ha ett bilspel åt gången.

Jag skulle kunna fylla hundratals gigabyte om jag hade det i telefonen.

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

AnnaMaja0
2

Jag är inne på min tredje iPhone och har haft 32gb i alla. Jag vill ha gott om plats för t.ex appar och musik och inte ständigt tvingas sålla bort saker för att utrymmet inte räcker till. Hellre för mycket än för lite plats :-) I den 5:a jag använder nu har jag för tillfället använt 18,4gb (9,7gb ledigt). De använda gb består bl.a av en hel del appar (närmare 300st) och ca 6gb musik (använder ej Spotify). Bilder & videos lagrar jag inte i mobilen utan har valt att, som Niklas skrev om i #5, använda bl.a Dropbox till det. Så fort jag tagit foton eller filmat något laddar jag upp det till bl.a Dropbox ganska snart.

maay
0

Tack för svaren! :) Ska tänka på det.. om ja vet att ja kommer fylla den med en hel del appar som spel etc, foton o film så kanske det är värt att lägga på ca 1000:- för 16 Gb till?

//Linnea

[Jens]
1

Det tycker jag låter som en bra idé.

AnnaMaja0
1

#7 Det tycker jag också låter som en bra idé :-)

Michaela-N
1

Jag skulle gjort det. Du kan inte "byta upp dig" och få mer kapacitet om du skulle ångra dig sedan.

maay
0

va bra ^^ Det här med abonnemang… vill inte betala hur mycket som helst. Vilket abonnemang har ni och var är "bäst" och "billigast" så att säga? :)

//Linnea

Potatisen
1

Jag har 16 gb på min iphone 5 och på min förra telefon hade jag bara 2 gb. Jag tänkte att 16 gb var jättemycket och blev därför förvånad när mitt minne tog slut ca en månad efter att jag hade skaffat telefonen. Har ca 2000 bilder, ca 30 spellistor offline på spotify och ca 100 appar. Tycker att du ska skaffa ned 32 gb minne om du ska fota mycket.

maay
1

#12 okej :) vad har du för abonnemang?

//Linnea

Niklas
1

#12: Säkerhetskopierar du ofta så att du inte riskerar att förlora något?

[Ebidda98]
1

Kan man köpa till annars? :/

Niklas
1

Minne kan man inte köpa till efteråt.

maay
0

Efter lite tänk fram och tillbaka har jag bestämt mig för en 16 gb. Kommer endast ha något enstaka spel på mobilen och 'vanliga' appar som facebook, instagram, kik osv. Vilket jag tror inte tar så stor plats, eller har jag fel? Sen kommer jag fota en hel del men endast ha ca 3-4 offlinelistor på spotify. Kommer inte streama filmer alls. Så tror faktiskt det räcker gott o väl med 16 :) eller vad tror ni?

//Linnea

[Jens]
0

Du har helt rätt maay. Det räcker gott och det finns gott om platser att spara dina bilder m.m ute i molnen.

maay
0

#18 vad bra! :) ja precis!

//Linnea

niklassandgren
0

På min iphone 5 16 gb så skulle jag behöva mycket mera!

Vissa appar som jag haft tar upp emot 1 gb!!

// Niklas Sandgren

125 l växtkar

35 l blandat :)

maay
0

#20 okej, förstår! Men kommer inte ha några spel på den förutom något enstaka och kommer bara ha "basappar" som inte alls tar speciellt mycket gb :) Så tror det kommer räcka gott och väl :)

//Linnea

Niklas
0

#21: Jag har 150 appar, varav en som sagt är Real Racing 3, som tar 1,8 gigabyte. För mig räcker 16 GB mycket bra.

maay
1

#22 150 appar? :o det är ju jättemycket! :o Så många kommer jag inte ha! bra att ja har bestämt mig för en 16 gb ^^ bara onödigt med mer om det inte behövs! (: 16 kommer räcka bra (:

//Linnea