Bilder vänds fel i iPhone
Hoppas någon kan hjälpa mig lösa mitt problem: Tar många bilder med iPhones vanliga Kamera-app. I kamerarullen ser allt ok ut, men då jag överför bilderna från min 4S till min laptop (Fujitsu), via sladd, så har största delen, men inte alla, personbilder roterats 90 eller 180 grader! Och de går inte att rotera tillbaka, får meddelandet att filen är skrivskyddad eller används i annat program, vilket inte stämmer. Men om jag i 4S i stället tar in samma bild i Camera+ och väljer Spara, så är bilden ok efter överföring till datorn. Är det nån inställning nånstans som jag borde ändra, eller är det nåt fel på Kamera-appen??
#0: Hur ser bilderna ut när du tittar på dem i iPhone?
I iPhone ser de helt normala ut, rätt svängda.
Då är jag rätt säker på att det är en inställning i programmet du för över bilderna med. Har du tittat på dem?
Nej, jag har inte tittat på nåt sånt. Brukar sätta en sladd mellan telefonen och datorn och sen börjar den själv automatiskt slänga över bilderna till datorns bildbibliotek… Men en sak som gör att jag är tveksam till att det är det som är felet är att jag igår märkte följande: Jag använder WhattsApp för att chatta med en vän. Har inte haft in någon profilbild i appens profilinställningar tidigare, valde nu en av bilderna från kamerarullen. Det råkade bli en av de bilder som är felsvängda då de kommit över i datorn, men jag tog nu den alltså direkt från telefonen där den såg helt ok ut, rätt väg. Som profilbild i WhattsApp kom den dock svängd 90 grader! Testade med ett par andra bilder, som jag visste är ok i datorn också, och det var inga problem med dem som profilbilder. Och det som också alltså gör mig så fundersam att felsvängningarna bara drabbar personbilder, nästan alla porträtt och halvfigurbilder (men hittar inte systematiken i det, för om jag t.ex. tagit en serie med 4-5 bilder av samma person, i en följd, så kan ibland en av bilderna vara ok men de övriga svängda) och ibland även helfigursbilder. Har inte inträffat på bilder som saknar personer! Ska jag e-posta någon av bilderna åt dig så du får kolla?
När du beskriver det så där låter det nästan som om det är något fel med hårdvaran i telefonen. Ifall du håller kameran likadant och tar en serie bilder ska inte vissa visas i porträtt- och andra i landskapsformat.
Du kanske ska Säkerhetskopiera telefonen och göra en total Återställning för att utesluta att det är något i programvaran.
Om jag vänder på min telefon och tar foto, visas det rätt i mobilen men vänds fel i datorn.
#6: Vilket program importerar du bilderna till datorn med? Kan det vara någon inställning där?
Det är när jag lägger upp dom på te iFokus från kameararullen.
Aha, så det är egentligen inte i datorn utan när de kommer in på iFokus?
Ja, det stämmer ju :P Facebook också har jag för mig. Tar aldrig foto med liggandes mobil längre.
Okej, då gissar jag att det är vårt program som inte kan hantera vändning av bilderna vid överföringen.